- Advertentie -
- Advertentie -

Bruggen

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Waar zou de scheepvaart zijn zonder bruggen? Bruggen geven de omgeving stijl en de scheepvaart omlijsting zoals de Erasmusbrug of de Golden Gate Bridge, om maar een willekeurig stel te noemen. Ze hebben iets heldhaftigs, zoals de oude Willemsbrug, waar nog steeds een model van wordt bewaard om de herinnering te koesteren aan de meidagen van 1940. Of een klein stukje verder de Hef. Kom je aan de Hef, dan raak je Rotterdam in zijn ziel. 

Heb je ooit van verliefde stelletjes gehoord, die dolgelukkig door een tunnel slenteren? Als je op een brug staat, zie je vaak de skyline van de stad of je kijkt uit over het ruime water met de schilderachtige scheepvaart schuin van boven. Je ziet de wereld om je heen tot aan de horizon. 

In een tunnel krijg je vanzelf een verkokerde blik met zeer weinig inzicht en helemaal geen uitzicht. Nou, als je mazzel hebt zie je licht aan het einde van de tunnel. Met een tunnel ondergraaf je altijd iets. Het klinkt niet alleen als een blinde mol, ‘iets ondergraven’ heeft ook een heel negatieve connotatie. Maar sla je een brug, dan verbind je twee punten met elkaar, je biedt een oplossing voor uiteenlopende standpunten. Je ziet ook nooit iemand in een tunnel foto’s nemen maar je zal ze de kost moeten geven, die op de brug klimmen om mooie plaatjes te schieten.

Van de andere kant hoor je ook zelden dat iemand zijn schroef eraf vaart omdat de tunnel in de weg lag. En jawel, het stuurhuis moet het ontgelden als de schipper enigszins onoplettend net iets te laat merkt dat het schip zonder flinke ballast niet onder de brug door past. En dan die pijlers hè? Staan altijd in de weg. De vaarweg wel te verstaan. Nee, voor de makkelijke (en veilige) doorvaart is een brug geen fijn plan. Dan maak je van de vaarweg een hindernisbaan, dat is vragen om ongelukken. Kun je op wachten, toch? 

Kiezen voor bruggen heeft nou eenmaal twee kanten. Voor de Amerikanen, Engelsen en Canadezen was de Rijnbrug bij Arnhem net een brug te ver. Voor de 10e SS Panzer Division daarentegen betekende diezelfde brug de weg naar succes (alles is maar tijdelijk natuurlijk). 

Bruggen zijn van nature onderwerpen van conflicten. Zowel in 010 als in 020 worstelen ze met de keuze tussen bruggen en tunnels als de oeververbindingen over of door respectievelijk de Nieuwe Maas en het IJ. De oeverloze discussies gaan vooral over geld en prestige, maar zelden over de veiligheid van de scheepvaart. Waarom geen hangbrug met een onderdoorvaart van dertig meter? Dan heb je megaprestige en de scheepvaart heeft nergens last van. Dan vaart het nieuwe bootje van Jeff Bezos & Co maar om.

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -