- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBouw APM Terminal Maasvlakte 2 begint

Bouw APM Terminal Maasvlakte 2 begint

- Advertentie -

Delen

De combinatie GMB-Dura Vermeer-Imtech is na een intensief tendertraject geselecteerd om de nieuwe terminal van APM Terminals op Maasvlakte 2 te bouwen. In mei start het consortium met de aanleg van de volledig geautomatiseerde terminal, die voor de eerste fase een oppervlakte van 86 hectare beslaat.

Binnen het contract vallen onder meer de verhardingen, de elektriciteitsvoorzieningen, kraanbanen, riolering en de railterminal. Met de opdracht is een bedrag van circa 100 miljoen euro gemoeid. De oplevering staat gepland in april 2014.

Zo komt de terminal er uit te zien.

Uitdagend traject
“Het consortium heeft blijk gegeven van een integrale aanpak die ons zeer aanspreekt en die hun jarenlange ervaring laat zien”, zegt managing director Frank Tazelaar van APM Terminals Maasvlakte II. “Zij zijn in staat de procesmatige en technische kant zodanig met elkaar te combineren dat er binnen de strakke tijdsplanning een kwalitatief hoogwaardige en duurzame infrastructuur wordt gerealiseerd, waarbij uitbreiding in de toekomst mogelijk is. En dat op een manier waarbij veiligheid voorop staat. Het is een uitdagend traject dat we graag samen met hen ingaan.”

Samenwerking
Consortium-projectdirecteur Jan van Dijk heeft een goed gevoel bij de samenwerking: “Logistieke processen van gebruikers in Rotterdamse havens begrijpen wij als geen ander. Al vanaf het prille begin van het containervervoer in de jaren ’60 zijn de partners van het consortium actief in het ontwerpen, realiseren en onderhouden van containerterminals.”

Maasvlakte 2
De nieuwe terminal van APM Terminals wordt uiteindelijk 180 hectare groot en kan uitgroeien naar een capaciteit van 4,5 miljoen TEU. De terminal wordt gefaseerd aangelegd. De eerste gronduitgifte is 86 hectare. Het eerste deel is eind 2014 operationeel.
De terminal krijgt 2.800 meter diepzeekade waarvan 1.000 meter in de eerste fase wordt opgeleverd. De kademuur heeft een diepgang van 20 meter. Voor de binnenvaart komt er een 500 meter lange barge-/feederkade. De terminal krijgt een directe aansluiting op het spoor van de Betuweroute.

Toekomstbeeld: de APM-terminal ligt rechts. Links de terminal van RWG, die volgend jaar al in gebruik wordt genomen. illustratie(Havenbedrijf Rotterdam/ Projectorganisatie Maasvlakte 2)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -