- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBommel ‘heer van stand’

Bommel ‘heer van stand’

- Advertentie -

Delen

De Bommel is van het kaliber dat tot grote daden kan worden aangezet. Als een bondgenoot trekt hij zachtjes aan de trossen, zucht onder veel belangstelling, want hij wil het zeegat uit. Maar eerst wordt de wellicht wat excentrieke, door Shipyard Damen voor de Tug and Workboat Company Herman Sr. gebouwde, ‘heer van stand’ onder grote belangstelling gedoopt door Evy Gommans, partner van Erwin van Dodewaard, met “goede vaart voor de Bommel en bemanning”!

“Geld speelt geen rol”, zei Olivier Bommel. Voor Jack van Dodewaard en zijn partner Wendy ligt dat anders. Hun ‘list’ is voor Damen te kiezen. Namelijk Shoalbusters zijn beresterke lichtgewichten, kunnen werken op geringe diepgang, hebben hun kwaliteit en duurzaamheid bewezen en blijven daardoor waardevast in de wereldwijde baggerbusiness. De Tug and Workboat Company Herman Sr. verkocht hun laatste nieuwe Baloe richting Aus­tralië. Een mooie kans voor Shipyard Damen Hardinxveld om het aantal werkschepen van de familie Dodewaard – met wie sinds 1948 reeds zaken wordt gedaan – weer op pijl te brengen. Tussendoor vergrootte de Tugboat Company zich eveneens met de aankoop van de Siskin en Albatross en Multicat Yogi, alle drie van DMS.

Primeur
In de speciaal voor de heer Bommel tot ‘Rommeldam’ gepromoveerde werkhal op deze open dag sprak werfdirecteur Jos van Woerkum over “de primeur van de Bommel betreffende zijn afmetingen én dat Shipyard Damen reeds zeven Shoal­busters voor Jack en Wendy mocht bouwen, waar Jack altijd weer aankomt met vragen als ‘kun je niet dit of dat’ en het altijd leidt tot aanpassingen waar ook Damen zijn product mee verbeterd”.
“Gebruikservaringen, daar leren we van! Ondanks de geringe diepgang van een Shoalbuster 2509 ligt ook deze weer een paar centimeter dieper onder de wensen van Jack.“
Gekleed in geel en rood geruite jas, zoals een heer betaamt, bedankte Jack Doodewaard vanaf de feestelijke bühne voor de loyaliteit en kwaliteit van projectleider Gijs Mourik, ontwerper John Krielaart en de gehele bouwploeg. Daar was niets te veel gezegd want de Bommel is werkelijk een prachtboot ofwel een echte stoere beereboot.

(foto’s Johan de Witte)

De junioren Chris en Erwin van Dodewaard exploiteren elk een schip. Erwin staat aan het roer van de Multicat Yogi en Chris is van de technische dienst en personeelzaken en studeert management, recht, economie.
Zoon Jerry heeft niets met water (zie clownzassie.nl), maar alles met de website: www.hermansr.com. Last but not least: Ana Nossa is van origine een Colombiaanse en is de dame die, samen met Wendy, kantoor houdt en uw telefoon beantwoordt.

Toch weer anders
De afmetingen 25,09 x 9,60 x 2,99 meter zijn de primeur van deze Bommel, precies 1 meter breder en 2 langer dan de laatste Baloe. Hiermee is het aanzien van de werkboot zeer robuust.
Vanzelfsprekend is de installatieruimte toegenomen, die overigens door extra equipment is ingepikt. De pantry en verblijven zijn comfortabeler. Het is led-verlichting die de Bommel verlicht inclusief de navigatieverlichting. De communicatie aan boord van de Baloe 2 regelde BAMPRO, die beschikt over ‘airtime’.
Als leverancier, dealer en installateur van Seatel TVRO (Televisie en Radio Ontvangst) schotels heeft BAMPRO een sterke marktpositie. Met twee, door Pon Power geleverde C32 Caterpillars van 1000 pk elk, is betrouwbaarheid troef. De relatie met Pon bestaat eveneens sinds 1948 en heeft reeds 35 motoren geleverd aan deze tak van de familie. De bollard pull van de Bommel is 27,6 gemiddeld en 28,1 max. Een zeer stil schip met een snelheid van 11 knopen.
Voor zwaar hijswerk of het ploegen is er een demontabel A-frame geconstrueerd. De sleepketting voor de ploeg loopt door een pijp (geïntegreerd in de superstructure) op het voordek en onder vlak door, waardoor beschadiging aan de zij voorkomen wordt. Achter de steven geeft een verticale koker, van 600 x 800 millimeter support aan een zogeheten universele paal voor multibeam en andere meetapparatuur.
Deze Bommel heeft geen boeiing. Hiertoe is een wegneembare draadreling geplaatst die de werkbaarheid vergroot en gewicht c.q. kosten spaart. Naast de rubber steven zijn de overige fenders rondom de boot van Poly-Marine Service BV. Dit materiaal is verkrijgbaar in oranje, geel of zwart en heeft slechts 45 procent van het rubbergewicht, mede waardoor dit werkschip nog werkt in 2,30 meter diep water!

Straathof Control
Het bleef niet alleen bij een gesprek tussen Jack van Dodewaard en Dick Straathof over snel en veilig werken en ruimte op je lessenaar creëren als je meerdere functies in één joystick combineert, ofwel bediening vereenvoudigen. Straathof realiseerde een unieke joystick op de lessenaar van de Bommel waarmee motoren, koppeling, boegschroef en roeren bediend worden.
De essentie van deze besturing is statisch, dit betekent dat in beginsel alles stilstaat. Bij een meer gebruikelijke dynamische besturing is alle energie in werking maar heffen de krachten elkaar op. Een commando realiseert hierbij het verschil tussen krachten. Het nadeel hierbij is dat energie wordt verspild en het water rond het schip in beroering is. Straathof realiseert custom build bedieningssystemen in de maritieme business en is daar goed in.

Een heer van stand is niets zonder een sterke arm. Een simpel gesprek op de stand van Promac, in november 2005, op Europort in Rotterdam heeft geleid tot de levering van inmiddels de vijfde kraan van HS Marine voor Herman Sr. Ditmaal van het type AKC 145 LHE 4, met een bereik van ruim 17 meter.
Zo hoopt de heer van stand heel wat ‘voedzame projecten’ binnenboord te halen.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -