We waren toevallig in Limburg en wandelden door het Herkenbosch vlakbij Roermond met onze hond, een bearded collie, (af en toe) luisterend naar de schitterende naam Ruby. Het natuurgebied maakt deel uit van het Nationaal Park Meinweg. Je moet nog oppassen waar je loopt, want er huppelen daar heuse herten en wilde zwijnen rond, er zitten addertjes onder het gras en kikkers in de vennen. Echt paradijselijk.
Ruby was helemaal door dolle heen en rende van hot naar her, waar mogelijk in het struikgewas duikend als zij daar iets zag bewegen. Op het moment dat ik me realiseer dat er dwars door het struikgewas metalen treinrails liggen, volkomen overwoekerd door het groen waar we allemaal zo dol op zijn, geeft Ruby een gil. Ik zie vonken en onze trouwe viervoeter duikt dertig meter verder uit het struikgewas en neemt de benen.
Ze bevindt zich nu aan de andere zijde van het schrikdraad, waar zoals wij proefondervindelijk ontdekken meer stroom op staat dan goed voor ons is. Als de Belgen nou maar niet denken dat er dan ook elektrische locomotieven op de IJzeren Rijn kunnen rijden. Want dat is onmiskenbaar het spoor waar we volkomen toevallig over zijn gestruikeld. De IJzeren Rijn waar we nog maar eens een onderzoeksrapportje tegenaan gooien om te kijken of we die spoorlijn nieuw leven in kunnen blazen. Dit in het kader van vergroening van goederenvervoer.
Ik hou ook van assonanties: BOEGEROEP bijvoorbeeld. Wel toepasselijk hier. Wat een dissonantie, die spoorlijn in de natuur. In het hart van het nationaal park kun je zien dat infrastructuur en milieu echt niet samengaan. Toch hebben we één minister voor beide. En die haalde vorige week malle fratsen uit om beide ‘heren’ te dienen. Ze gaf haar Vlaamse collega de zegen om tracé’s voor te stellen voor de IJzeren Rijn. Tja, dat vervoer moet toch groener, dus dan maar met de trein (alsof je dan geen BOB nodig hebt).
Nou zijn er meer wegen die naar Rome leiden, en in België zet de overheid een hele verzameling pannetjes op het vuur om dat goederenvervoer te vergroenen. In België moeten camions tol betalen. Hoewel nog niet grondig onderzocht, wijst natte-vinger-werk uit dat dit een gunstig effect op de modal shift voor de binnenvaart heeft.
Zou geen kwaad kunnen om dit ook in Nederland uit te proberen. Dus gebruikt onze minister de gelegenheid haar Vlaamse collega op het matje te roepen want truckers rijden nu om door Nederland om de Belgische tol te vermijden. Tol in Nederland? Nee hoor, dan moet je kleur bekennen en keuzes maken.
Copernicus is al 473 jaar dood, maar kijk eens om je heen: in Nederland is de aarde nog steeds plat. Fijne Kerst.