In 2015 had Rotterdam een doorzet van 12,2 miljoen TEU. Inkomend 6,3 en uitgaand 5,9 miljoen. Hiervan waren 9,8 miljoen containers geladen en de rest (2,4 miljoen) waren lege ‘dozen’.
Het eigenlijke totaalaantal containers in Rotterdam bedraagt echter zo’n 5 miljoen TEU minder. Doordat er veel meer 40-voeters dan die van de eenheidsmaat van 20 voet, vervoerd worden.
Verschil
Een 40-voeter is gelijk aan twee TEU en het verschil is duidelijk te zien op de merendeels met 40-voeters beladen Vogue. Dit binnenvaartcontainerschip is het Beerkanaal al ingedraaid, terwijl de Ever Linking, met een Kooren-boot ervoor, de draai nog moet inzetten.
Ook hierop staan veel meer 40-voeters dan TEU´s. Achterop zelfs acht hoog, maar daarvan zullen de bovenste drie tot vijf lagen leeg zijn, omdat anders het gewicht op de onderliggende lagen en het dek te groot zou worden.
Evergreen is ´s werelds vijfde containerrederij, die opereert met 188 schepen (105 eigen en 83 in charter). Bovendien bevat het orderboek er nog eens 36.
Belang van de binnenvaart
De Ever Linking heeft plek voor 8.508 TEU en met een lengte van 335 en een breedte van 45,80 meter is zij ruim drie keer langer en vier keer breder dan de Vogue die, 110 x 11,5 meter, capaciteit heeft voor 206 TEU.
Vergeleken bij die grote jongen lijkt dat weinig, maar het belang van de binnenvaart is niet te onderschatten, want 35 procent van alle containers in Rotterdam worden over water vervoerd. 10 procent gaat per spoor en 55 procent over de weg, waar het al druk genoeg is.
Modal split
De verhouding tussen vervoerswijzen noemt men de ´modal split´ en gerekend over alle ladingsoorten is het belang van de binnenvaart met 40 procent, groter dan dat over de weg met 30 (maar dat hoeven we de lezers van deze krant natuurlijk niet uit te leggen). Van de overige 30 procent gaat 25 per pijpleiding en slechts 5 per spoor.