- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekBlue Road op de koffie…bij Johan Overmeer

Blue Road op de koffie…bij Johan Overmeer [Voortouw]

- Advertentie -

Delen

In de rubriek Voortouw belichten we elke keer een licentiehouder van het Blue Road-beeldmerk. Deze editie: Johan Overmeer, directeur-eigenaar van de Overmeer Transport Groep, Tesco en partner bij de RSB (Research Small Barges, bekend van het project Q-Barge).

Het bedrijf van Johan Overmeer begon in 1948 als een bevrachtingskantoor in de binnenvaart. Intussen zijn de activiteiten uitgebreid tot volledige logistieke dienstverlening met het accent op multimodaal vervoer, waarin de binnenvaart een centrale rol speelt. “We hebben de regie over de keten, bieden de klant één loket, één aanspreekpunt”, aldus Johan Overmeer, wiens grootvader schipper was. Zijn bedrijf heeft vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Duitsland en Frankrijk. Naast alle mogelijke certificaten ontving Overmeer vorig jaar de Lean & Green Award en uiteraard wordt ‘the Blue Road’ als beeldmerk meegenomen.

Johan Overmeer (foto Overmeer Transport Groep)

U vindt echter dat een beeldmerk op zich niet veel verandert. Kunt u dat uitleggen?
Een goed imago krijg je niet door een nieuw logo alleen. De binnenvaart moet niet in die luie stoel blijven zitten en denken: “Wij zijn de groenste vervoerder, dus het komt wel goed.” De binnenvaart moet beter verkoopbaar worden. In de lijn tussen de zeehavens en Karlsruhe is de binnenvaart wel bekend, maar daarbuiten is het ingewikkelder om goederen over te hevelen naar de binnenvaart. Als je daar over ‘the Blue Road’ begint, weten ze echt niet waar je het over hebt.

Wat kan de binnenvaart daar zelf aan doen?
De binnenvaart moet zich realiseren dat je mee moet ontwikkelen met de logistieke ketens. ‘The Blue Road’ betekent dat je vervoer en logistiek combineert, het beste aanbiedt aan de klant. Het wegvervoer is constant bezig om voor dezelfde prijs steeds meer volume aan te bieden. Je zult dus ook als binnenvaart tegen dezelfde kostprijs meer lading moeten kunnen vervoeren.

Dus nog klantvriendelijker worden?
Ja, kijk wat de klant wil. Hoe slim, efficiënt, schoner wil die klant het hebben en daar moet je voor zorgen als dienstverlener. Ik weet wel dat veel mensen in de binnenvaart hun stinkende best doen om dit voor de klant te realiseren, maar dat is ook nodig. En een goed imago is daarvoor een eerste vereiste voor de binnenvaart.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -