Op maandag 17 november beleeft BLN-Koninklijke Schuttevaer haar eerste algemene ledenvergadering. In Arnhem staat op de agenda onder meer de definitieve benoeming van waarnemend voorzitter Roland Kortenhorst en waarnemend vicevoorzitter Erik Schultz. Ze kunnen rekenen op brede steun.
Dat geldt ook voor het samengaan van BLN en Koninklijke Schuttevaer. Dat wordt tijdens die vergadering formeel. Vanaf 17 november gaan de twee organisaties definitief samen verder.
Mijlpaal
‘Een mijlpaal’, noemt Kortenhorst dat. Hij weet dat een deel van de KS-achterban sterk hecht aan de naam, de cultuur en de koninklijke predikaat van de 165 jaar oude vereniging. De angst dat die verworvenheden verloren gaan, is volgens hem onterecht.
‘Ik heb groot respect voor Koninklijke Schuttevaer, voor de efficiënte regionale organisatie en de betrokkenheid. BLN zou hartstikke gek zijn als we die structuur zouden afbouwen en de naam verloren zouden gaan. Ik vind het een verrijking voor BLN dat Koninklijke Schuttevaer erbij komt. We willen naar 200 jaar Schuttevaer, wat mij betreft 265 jaar.’
De structuur van Binnenvaart Logistiek Nederland biedt de ruimte voor behoud van die eigen identiteit. ‘Ook het CBOB bestaat nog steeds, al maakt die vereniging ook deel uit van BLN. Het is goed dat die leden, met hun christelijke visie op het leven, elkaar kunnen blijven ontmoeten.’
Welkom
Tijdens de ledenvergadering wordt de toetreding van Koninklijke Schuttevaer tot de koepelorganisatie formeel. Kortenhorst: ‘Gestuwd, gedreven en aangevuurd door de leden kunnen we deze stap zetten. Dan ben je ook echt voorbij het kantelpunt dat we kunnen zeggen of het wel of niet gelukt is om die ene brede binnenvaartvertegenwoordiging te krijgen. Ja, het is gelukt. 17 november is een feestdag voor de binnenvaart.’
Roland Kortenhorst in het kantoor van BLN. (foto Tekst & Toebehoren)
Ook voor het CBRB en de ASV, laat hij erop volgen. Zoals bekend zagen die organisaties ervan af om zich bij BLN aan te sluiten. ‘Er staat wat mij betreft zes letters in hoofdletters boven de voordeur: WELKOM. Ik heb vanuit Het Kantoor en de BBU zelf ervaren hoe intensief het was om tot samengroei te komen. Dat heeft zijn tijd nodig. Die moet je andere partijen ook geven.’
Op één lijn
Ook nu trekken de organisaties in de praktijk al veel samen op; voor veel onderwerpen zitten ze op één lijn. ’Bij 90 procent van de thema’s zijn we het eens – zit er nul komma nul procent verschil tussen onze standpunten. Bij de overige 10 procent kunnen er verschillen zijn. Ook binnen grote, sterke brancheorganisaties in andere sectoren zie je wel verschillen. Geeft niks. Dat moet je gewoon slim organiseren. Niet ontkennen dat ze er zijn. Let’s agree to disagree. Ook binnen een verenigde club moet je daar de ruimte voor geven.’
Want het uiteindelijk doel is voor Kortenhorst en BLN-Koninklijke Schuttevaer nog altijd dat álle binnenvaartbonden samen één branchebrede organisatie vormen. ‘Absoluut! Dat zou de branche alleen maar sterker maken. Kijk naar de scheepsbouw: 80 procent van de bedrijven is aangesloten bij Netherlands Maritime Technology en de algemene voorwaarden voor scheepswerven zijn gewoon algemeen geldend. Daar is geen discussie over, want de scheepsbouw is ijzersterk georganiseerd.’
Lees het complete interview met Roland Kortenhorst in De Binnenvaartkrant van 4 november 2014.