Panteia verwacht voor het goederenvervoer een groei van 2,1 procent in 2018. Dit blijkt uit de 32e editie van de Korte Termijn Voorspeller (KTV) van Panteia.

Voor 2017 verwacht Panteia 1,6 procent groei van wegvervoer, binnenvaart en spoor samen. “In 2016 zorgde economische groei en koopkrachtstijging in het binnenland voor meer vervoerd volume. De koopkracht stijgt naar verwachting minder hard in 2017 en 2018, maar de internationale handel leeft wel weer op. De wereldwijde economische vooruitzichten zijn gunstig te noemen. In bijvoorbeeld Brazilië en Rusland wordt weer economische groei verwacht na jaren van krimp. Dit heeft zijn uitwerking op het goederenvervoer.”

In 2017 voorziet Panteia voor het wegvervoer een groei van 1,9 procent in vervoerd volume, voor 2018 is dit 2,2 procent. Daarmee groeit het vervoerd volume wegvervoer het meeste van alle modaliteiten.

De bouwsector heeft in 2016 een opleving gehad, in het bijzonder de woningbouw. Voor 2017 wordt een groei van 1,5 procent in het wegvervoer van bouwmaterialen verwacht. Dat is de hoogste verwachting voor dit vervoer sinds 2007. Ook het vervoer van olieproducten zal volgens de verwachting van Panteia stijgen. Ongeveer een derde van de groei kan toegeschreven worden aan een grotere brandstofvraag in het binnenland. Het afgelopen jaar is het verkeer en vervoer toegenomen, wat tot meer brandstofverbruik leidt.

 

Binnenvaart

De binnenvaart kan in 2017 1,1 procent meer vervoerd volume verwachten. Panteia: “De eerste maanden van dit jaar kenden lage vervoerde volumes, als gevolg van lage waterstanden op de Rijn en een zeer slechte oogst van landbouwproducten in West-Europa. Daarnaast heeft de stremming bij Grave een impact gehad op de afzetmogelijkheden van bouwmaterialen per binnenschip. Dit alles zorgt voor gematigde verwachtingen voor 2017.”

Maar in 2018 verwachten de onderzoekers 1,9 procent volumegroei en minder belemmeringen in de binnenvaart. Panteia voorspelt meer groei bij het vervoer van landbouwproducten, secondaire afvalstoffen, chemische producten en containers.

Concurrentie van spoor

Met betrekking tot spoorvervoer verwacht Panteia 0,7 procent meer vervoerd volume in 2017. Van alle modaliteiten is dat de laagste groei, zowel in groeipercentage als absoluut volume. Voor 2018 wordt 1,6 procent groei voorspeld.

De Duitse plannen om de gebruikersvergoeding op het Duitse spoor te halveren zitten nog niet in deze voorspelling verwerkt. De gebruiksvergoeding over het spoor in Duitsland is momenteel vergelijkbaar met die van Nederland. In Duitsland zijn er plannen om deze vergoeding drastisch te verlagen om spoorvervoer te stimuleren. “In dat geval overweegt Nederland ook om omlaag te bewegen. Dit resulteert enerzijds in goedkoper spoorvervoer, wat een shift van weg naar spoor aantrekkelijk maakt.” Aldus Panteia. Mogelijk is ook de binnenvaart daarvan de dupe.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.