- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart is boeman in milieudebat

Binnenvaart is boeman in milieudebat

- Advertentie -

Delen

Een afstudeeronderzoek van een fysicastudent aan de Universiteit Duisburg-Essen leidt tot verontwaardiging in de binnenvaart. Uit het onderzoek blijkt dat het verbod op dieselauto’s in binnensteden in het Ruhrgebied weinig uithaalt door de luchtvervuiling die de binnenvaart veroorzaakt.

De NOx-waarden in binnensteden blijven boven de toegestane grens, zelfs al zou men in 2030 alle dieselauto’s door benzineauto’s vervangen. Professor Michael Schreckenberg, die het onderzoek begeleidde, zocht begin april de Duitse media op met die uitkomsten.

Het eindwerk van de student zorgde afgelopen week voor de nodige commotie. BDB is sceptisch. De Duitse binnenvaartorganisatie wijst erop dat volgens de deelstaatregering in Düsseldorf slechts 7 procent van de NOx-uitstoot afkomstig is van binnenschepen, en 40 procent van personenwagens. “Mogelijk wil prof. Schreckenberg met deze thesis een politieke bijdrage leveren om het dieselverbod voor personenwagens in binnensteden te vermijden”, aldus de bond. “Maar het is niet redelijk om de binnenvaart als boeman aan te wijzen.”

 

Ook naar vrachtwagens gekeken?

In Duitse media had Schreckenberg het tot nu toe alleen over personenauto’s. De BDB vraagt zich af of in het onderzoek ook rekening is gehouden met de vele vrachtwagens voor de bouwsector, bestelwagens, locomotieven en andere voertuigen op diesel die door de binnensteden rijden. Als dit niet het geval is, zijn de resultaten volgens de BDB weinig verrassend.

Verder wijst de BDB op onderzoek van de Bundesanstalt für Gewässerkunde in 2015. Daaruit blijkt dat van de luchtvervuiling door binnenschepen al op de oevers van de Rijn, en zeker op 100 meter afstand niets meer te merken is. Er zijn op dit moment geen door Europa erkende en genormeerde methoden om de schadelijke uitstoot van binnenschepen in binnensteden te meten, maar het Duitse verkeersministerie heeft onlangs opdracht gegeven voor een studie naar dit onderwerp.

foto Jörg Hackermann/Fotolia

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -