Bijlsma bouwt superstille Charles Dickens

0

Bij Bijlsma Shipyard in Lemmer, onderdeel van de VEKA Group, is geheel volgens planning mps Charles Dickens gebouwd. Snijtech uit Joure leverde op 2 december de benodigde staalonderdelen voor het casco en vanaf dat moment ging alles geheel volgens wens. Het resultaat was dat al op 4 juli, onder toezicht van Bureau Veritas, de proefvaart op het IJsselmeer kon plaatsvinden. Woensdag 8 juli vond bij VEKA Werkendam de overdracht plaats en kon opdrachtgever Select Voyages in relatief korte tijd een tweede 5-sterren-rivercruiser toevoegen aan de nu zeven schepen tellende  vloot. Eerder werd het eveneens bij Bijlsma afgebouwde zusterschip William Shakespeare opgeleverd.

15Charles_Dickens
Het zonnedek is uitgerust met een putting green, diverse spellen, een whirlpool, ligbedden en wifi. (foto’s: Jan Hoek)

De Charles Dickens (110 x 11,45 x 2,75 meter) beschikt over drie passagiersdekken, een capaciteit van 152 passagiers, 76 hutten, waaronder vier Deluxe Suites die naast een Frans balkon ook over een eigen serre beschikken. Verder is er accommodatie voor 43 bemanningsleden. Twee Caterpillars van 746 kW zorgen voor een maximale snelheid van 22 kilometer van deze superstille Charles Dickens.

 

2-ploegendienst

Na de geslaagde proefvaart lag de Charles Dickens in Lemmer aan de afbouwkade. Daarvóór lag het schip in de 144 lange en 30 meter hoge dokhal, met een droogdok van 138 x 18 meter, waar ongeacht de weersomstandigheden doorgewerkt kan worden. ‘Voor de onderaannemers zijn er in de hal eigen werk- en opslagruimten’, vertelt de trotse projectleider Pieter Postma. Hij wijst naar een blauw straatnaambordje waar de alleszeggende tekst ‘Onderaannemersstraat’ op staat; aan de andere lange zijde van de hal zijn in de ‘Werfstraat’ de ruimten van Bijlsma zelf ondergebracht.

‘Met elkaar hebben we in een zeer korte tijd de bouw gerealiseerd. Tijdens de cascobouw hebben we van 06.00 tot 24.00 uur gewerkt in een 2-ploegendienst, waardoor de onderaannemers al snel met hun werkzaamheden konden beginnen. Elke werkdag begon met een korte vergadering met alle voorlieden. De combinatie van korte lijnen, veel overleg en de grote ervaring en kennis van bedrijven als Werkina Scheepselektra, Willemsen Interieurbouw, Windex Engineering en Dik den Hollander Interieurs zorgde voor een bijzonder fijne afbouwperiode.’

‘Dat is ook te danken aan een bedrijf als TBS Roestvaststaal Industrie uit Sibrandabuorren. Zij hebben, zeg maar, alles wat buitenom glimt geleverd en ook meerwerk werd ad hoc en supergoed afgewerkt gefabriceerd en geïnstalleerd.’

‘Kwaliteit leveren is voor de genoemde bedrijven een vanzelfsprekendheid’, concludeert Postma. Bart Bos, operationsmanager bij Select Voyages, onderstreept de woorden van de projectleider. ‘Ondanks de enorme tijdsdruk heb ik enorm respect gekregen voor de werkwijze en geleverde kwaliteit aan boord van dit schip. Na een bouw van slechts acht maanden – ongeveer een maand korter dan de bouw van de William Shakespeare – ben ik dan ook meer dan tevreden.’

 

DSC_1827Superstil

Zowel de William Sheakspeare als de Charles Dickens is ontworpen door 3D Ship Engineering uit Grave. Zij hebben ten opzichte van de eerder gebouwde William Shakespeare enkele kleine verbeterpunten aangebracht. Postma: ‘Zo is het gewicht van de technische ruimten, door het gewicht wat meer naar het middenschip te verplaatsen, op het midden- en achterschip beter verdeeld. Hierdoor gaat het ballasten merkbaar comfortabeler. Consequentie is dat de fitnessruimte aan boord van de Charles Dickens verplaatst is naar het achterschip.’

Tijdens de proefvaart bleek de rivercruiser een superstil schip te zijn. ‘Dat heeft onder meer te maken met de Rubberscreed-ondervloer van alle drie de passagiersdekken. Die is samengesteld uit een rubbermix en minerale grondstoffen. Dat zorgt niet alleen voor een enorme demping maar ook voor veel comfort in geluid en trilling. Verder zijn er in de machinekamer ontdreuningsplaten geplaatst en is op gebied van isolatie door ons gekozen voor de beste materialen die leverbaar zijn, waardoor een maximale absorptie van geluid is gecreëerd. Zelfs de medewerkers van Bureau Veritas waren tijdens de proefvaart onder de indruk’, aldus een contente projectleider.

 

Afvalwaterzuivering

Ook de voorvechters van een groene(re) binnenvaart kunnen content zijn dankzij het door AWWS (Advanced Waste Water Solutions) uit Kapellebrug geleverde vacuümsysteem: de Innopack++. Sara Jansen van AWWS legt uit: ‘Deze biologische afvalwaterzuivering behandelt alle afvalwaterstromen aan boord. Zelfs het moeilijk afbreekbare galley-water wordt in dezelfde installatie verwerkt. De Innopack++ marine garandeert een hoge kwaliteit afvalwater, wat tegemoet komt aan de nieuwe Europese normen.’

‘Met deze innovatie draagt de Charles Dickens bij aan de verduurzaming van de scheepvaart. Door geavanceerde data control wordt het proces van de Innopack++ marine op afstand bewaakt. Bij veranderde omstandigheden kan op afstand worden ingegrepen, al dan niet automatisch. Zo worden operationele kosten en organisatie beperkt. Het doel van AWWS is niet alleen het schoonhouden van onze Europese rivieren, maar ook het voorkomen dat de rivercruiser stil moet liggen door de waterzuivering.’

 

Select Voyages

Select Voyages is een van Nederlands grootste aanbieders van luxe riviercruises op de Rijn, Donau, Moezel, Rhône en de Nederlandse en Belgische waterwegen. De Charles Dickens is het zevende schip dat vaart onder de vlag van deze rederij.

Bart Bos: ‘Dit schip is gebouwd voor de Engelse markt, waardoor de inrichting een combinatie is van modern en klassiek. Bijzonder is dat de schuifdeuren in de hutten volledig weggeschoven kunnen worden. Het complete schip beschikt over een zeer goede airco-installatie, waardoor de ruimten zelfs bij een buitentemperatuur tot zo’n +50°C prima te koelen zijn. Het zonnedek is uitgerust met een putting green, diverse spellen, een whirlpool, ligbedden en wifi. Verder zijn er voor onze gasten onder andere een restaurant, een Globe lounge met bar, de Midsummer-bar, boetiek, bibliotheek, fitnessruimte, sauna en kapsalon.’

‘Aan boord van de William Shakespeare hebben de drie passagiersdekken de namen Romeo-, Othello- en Hamletdek. Dat past natuurlijk niet aan boord van de Charles Dickens, waarvan de dekken de namen Nickelby-, Copperfield- en Oliver Twistdek hebben gekregen. De eerste twee weken gaat onze nieuwste aanwinst varen op de Rijn; daarna maakt de rivercruiser een oversteek naar de Donau, waar hij de rest van het seizoen te vinden is.’

 

tekst: Jan Hoek

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.