Hybride tanker Hedy Jaegers in de vaart

0

De Duitse rederij Jaegers doet ervaring op met alternatieve voortstuwingsconcepten. Vorig jaar investeerde dochterbedrijf Chemgas in de dual fuel-tanker Sirocco, die op diesel en LNG vaart. Op 26 juni doopte de rederij in Duisburg haar nieuwe type C-tanker met een hybride dieselelektrische voortstuwing: de Hedy Jaegers.

Hedy_Jaegers_2De Hedy Jaegers is afgebouwd op de Rotterdamse scheepswerf Trico, die al verschillende hybride schepen heeft geleverd. De tanker heeft een Mitsubishi-hoofdmotor met een vermogen van 640 pk (470 kW), bestemd voor de dieseldirecte aandrijving. De elektromotor van Baumüller, die om de schroefas heen zit, kan 225 kW extra vermogen leveren. Hij wordt van stroom voorzien door Mitsubishi-generatorsets, die ook de boegschroef en de ladingpompen aandrijven.

 

Minder brandstof

Met deze opstelling kan de Hedy Jaegers dieseldirect, dieselelektrisch of – als veel vermogen nodig is – door beide systemen tegelijk worden aangedreven. Er kan met één of twee generatoren worden gevaren en als het schip alleen op de dieselmotor vaart, kan de elektromotor als asgenerator functioneren en het volledige boordnet voeden.

‘Wij hopen hiermee brandstof te besparen en het aantal draaiuren van de motoren te reduceren’, zegt Norbert Kuhlmann, technisch directeur bij de rederij. ‘En natuurlijk verlagen we op deze wijze ook onze CO2-uitstoot.’

 

(foto’s: Rederij Jaegers)
(foto’s: Rederij Jaegers)

Slanke roeren

De nieuwe tanker kreeg een Easyflow-roersysteem van De Waal, waarmee rederij Jaegers al goede ervaringen heeft opgedaan. Kuhlmann: ‘Wij hebben op diverse tankers de roeren laten ombouwen naar dit systeem. De roerbladen zijn slank en staan ver naar buiten opgesteld, waardoor het water ongehinderd kan stromen. Dit levert een brandstofbesparing op, zonder de manoeuvreerbaarheid van het schip te beperken.’

De Hedy Jaegers vaart als een klassieke tanker, maar de schipper moet zelf de gewenste vaarmodus instellen. Afhankelijk van het vaargebied en/of de beladingsgraad kiest hij voor dieseldirect varen, elektrisch of gecombineerd.

De 85 meter lange en 9,60 meter brede, dubbelwandige tanker zal voornamelijk worden ingezet op de kanalen. Met een diepgang van 3,28 meter neemt hij 1.747 ton mee. Het schip heeft geen verwarmingssysteem in de tanks.

 

Rijntanker

Scheepswerf Trico is inmiddels begonnen met de afbouw van alweer de volgende nieuwe tanker voor Jaegers. Het 110 meter lange mts Leonie, bestemd voor de Rijnvaart, heeft een conventionele voortstuwing.

Op de Rijn is een hybride dieselelektrische voortstuwing voor Jaegers geen alternatief. ‘Wij achten dit systeem vooral geschikt voor de kanalen en vaarwegen met weinig stroming’, zegt Kuhlmann. ‘Natuurlijk zou je op de Rijn leeg stroomafwaarts elektrisch kunnen varen, maar geladen en stroomopwaarts is dit niet interessant.’

Rederij Jaegers, die over zo’n 130 eigen tankers beschikt, heeft de vloot de afgelopen jaren stapsgewijs overgezet naar dubbelwandig door enkelwandige schepen die klasse moesten maken consequent te verkopen, te slopen of naar dubbelwandig om te bouwen. De vloot telt nog een tiental enkelwandige schepen, aldus Kuhlmann.

 

tekst:  Sarah De Preter

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.