- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBetere Europese samenwerking nodig

Betere Europese samenwerking nodig

- Advertentie -

Delen

Op het jaarlijkse congres van de EBU zijn de eerste exemplaren van het REGINA-rapport overhandigd. Een groep deskundigen onderzocht de samenwerking in de binnenvaart op Europees vlak. Die kan beter, aldus het REGINA-rapport, waarin ook gepleit wordt voor een permanent Europees binnenvaartbeleid.

EBU-voorzitter Philippe Grulois overhandigde de eerste exemplaren van het rapport aan Europees transportcommissaris Siim Kallas, de Belgische staatssecretaris voor mobiliteit Etienne Schouppe, Mathias Ruete (directeur-generaal van DG MOVE) en Mathieu Grosch, rapporteur voor ‘toekomst van het vervoersbeleid’ in het Europees parlement.

EBU-secretaris-generaal Resi Hacksteiner met rechts naast haar Mathias Ruete, Mathieu Grosch, Etienne Schouppe en Siim Kallas. (foto Sarah De Preter)

De Europese Commissie zal eind dit jaar een nieuw Witboek Vervoer presenteren, waarin het vervoersbeleid voor de komende tien jaar wordt vastgelegd. “Een sterke binnenvaart maakt deel uit van dit beleid”, aldus Grulois bij de overhandiging van het rapport.

Beter samenwerken
De voorbije maanden heeft een zogenoemde Reflection Group on Inland Navigation (REGINA) nagedacht over de Europese samenwerking in de binnenvaart. Uit dit onderzoek blijkt dat de Europese Commissie, de lidstaten, de rivierencommissies en de sector beter moeten samenwerken.
REGINA pleit ook voor de invoering van een permanent Europees binnenvaartbeleid. Er moet een vervolg komen op Naiades, dat in 2013 afloopt. In dit nieuwe programma moeten meetbare doelen worden gesteld. Ook moet er een passende financiering komen, want bij gebrek aan geld kunnen niet alle Naiades-acties omgezet worden. Bovendien dreigt een tekort aan menselijke capaciteit.

PLATINA
“De binnenvaart is een kleine gemeenschap”, zei Manfred Seitz, voorzitter van het Platform voor de Implementatie van Naiades (PLATINA). “De laatste tien jaar zijn er meer mensen uitgestroomd dan ingestroomd. Wie gaat in de toekomst de coördinatie van dit programma verzorgen?”
PLATINA loopt in 2012 af, maar tegen die tijd zal de implementatie van Naiades volgens Seitz nog niet voltooid zijn. “PLATINA is de motor achter Naiades. Het is belangrijk dat die ook na 2012 blijft draaien.”

Tijd voor actie
“De crisis verhoogt de druk om een efficiënter vervoersbeleid uit te werken”, zei Seitz. “Daar kan de binnenvaart een belangrijke rol in spelen. Maar als we onze geloofwaardigheid bij de mensen die in de sector werken niet willen verliezen, moeten we in actie komen.”
“We praten over problemen die we al tientallen jaren kennen. REGINA is een eerste, belangrijke stap naar een meer gestructureerde en gezamenlijke oefening die leidt tot een beter raamwerk voor de Europese binnenvaart. Nu moeten we in een vervolgstap concrete doelstellingen vastleggen voor een nieuw actieprogramma. Met als uiteindelijk streven meer goederen naar het water te verschuiven.”

Crisis aanpakken
Tijdens een podiumdiscussie met vertegenwoordigers uit de binnenvaart, de havens en de politiek kwamen onder meer de revisie van het TEN-netwerk, de financiering van infrastructuur en arbeidsomstandigheden in de transportsector aan bod. De Donaulanden verwachten veel van de Donaustrategie die de Europese Commissie aan het ontwikkelen is.
Er werd ook gepraat over de noodzaak om in energiezuinige motoren en milieuvriendelijke scheepstypes te investeren. Maar wie gaat dat betalen? “Ik vrees dat maar heel weinig binnenvaartondernemers momenteel in dergelijke zaken kunnen investeren”, zei BDB-president Gunther Jaegers, die eraan herinnerde dat de sector in de diepste crisis zit sinds de Tweede Wereldoorlog. “Milieuvriendelijke technologie moet ondersteund worden, maar we moeten ook oplossingen zoeken voor de economische situatie waar de sector zich in bevindt.”

Faillissementen
CBRB-directeur en EBU-coördinator voor milieu Robert Tieman sloot zich daarbij aan. “De crisis is enorm. De komende jaren gaan we een hoop faillissementen meemaken. Je kan de meest moderne vloot met de meest moderne motoren hebben, maar iemand zal het moeten betalen. Op dit moment kunnen sommige schippers niet eens hun gasolie betalen. De binnenvaart heeft in deze moeilijke tijd steun nodig.”

(Sarah De Preter)

Een uitgebreid verslag van het EBU-congres is te lezen in De Binnenvaartkrant van 30 maart.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -