Door aanhoudende concurrentie van Europese sectorgenoten, gekoppeld aan structureel stijgende kosten door wachttijden op containerterminals, bundelen de Antwerpse binnenvaartoperators APS en iBarge hun krachten.
APS (Antwerp Port Shuttle, onderdeel van Manuport Logistics) en iBarge fuseren tot We Barge. De nieuwe organisatie is daarmee de grootste binnenvaartoperator in de Antwerpse haven. Deze fusie brengt een aantal synergiën en optimalisaties met zich mee voor een nog betere dienstverlening aan klanten en terminals.
Vanaf 1 oktober worden de scheepscapaciteit en de operaties samengebracht en gecoördineerd vanuit de kantoren van iBarge in Merksem. De APS-collega’s komen daar het iBarge-team versterken.
Modal shift
“In december komt er een nieuwe, 260 TEU grote lichter bij”, aldus general manager Olivier de Smedt van We Barge. “Het schip wordt aan de bestaande vloot toegevoegd. De verhoogde capaciteit die uit de fusie ontstaat, zal een betere rotatie mogelijke maken. Daardoor maken we een verdere modal shift naar de binnenvaart mogelijk.”
“Met deze beweging wordt de Belgische knowhow verankerd en maakt We Barge zich sterk voor bestaande en nieuwe klanten een partner voor de toekomst te zijn.”
Door deze fusie ontstaat de grootste barge operator van Antwerpen met een lichter capaciteit van circa 3.000 TEU, verdeeld over negen lichters en zes duwbakken. Ze varen onder andere naar bestemmingen aan het Albertkanaal, Zeekanaal Brussel-Schelde en Kanaal Leuven-Dijle.