ILT: meer mankracht voor controle

0

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat vanaf 2020 meer controleren op schone zeescheepvaart. Dat staat in het Meerjarenplan 2020-2024 dat op Prinsjesdag aan de Tweede Kamer is aangeboden.

De Inspectie Leefomgeving en Transport krijgt met 150 extra inspecteurs meer mogelijkheden om de komende jaren steviger op te treden. Dit kan dankzij de extra middelen die het kabinet eerder dit jaar aan de inspectie heeft toegekend.

Inspecteur-generaal Jan van den Bos: “Met de extra mankracht kan de ILT het toezicht versterken. Daar waar de risico’s voor mens en milieu het grootst zijn: bodem, grond, water en de verwerking van afvalstoffen. En meer aandacht voor een schone scheepvaart en een veilige en duurzame luchtvaart. Daarvoor zijn we op zoek naar een breed scala gedreven inspecteurs. Van cyberspecialisten, financiële experts tot data-analisten.”

Reorganisatie

“De ILT heeft de laatste tijd organisatorisch grote stappen gemaakt, vindt Bos. “Hoewel de verwachtingen vanuit de samenleving soms groot zijn, zijn we koersvast én wendbaarder geworden. Dit jaar ronden we de reorganisatie af en zijn we vanaf 2020 een sterk vernieuwde inspectie. We blijven in ontwikkeling. Er is nog veel te doen, maar we liggen op koers.”

Tachograaffraude

De ILT-brede risicoanalyse een vaste waarde geworden en een belangrijke basis voor het Meerjarenplan. De focus ligt, ook qua manuren, op de grootste maatschappelijke risico’s. Dat gebeurt in negen speciale programma’s, maar bijvoorbeeld ook door de Inlichtingen en Opsporingsdienst van de ILT (IOD). Als grootschalig en met een ondermijnend karakter de wet wordt overtreden, zoals biodieselfraude en het overtreden van rij- en rusttijden (door tachograaffraude), dan komt de IOD in actie.

Incidenten met cruiseschepen

Het ILT-takenpakket bestaat uit zeer uiteenlopende onderwerpen: van railinfrastructuur, afval, gevaarlijke stoffen, bodemwerkzaamheden, scheepvaart, taxi’s, geluidsnormen bij vliegvelden tot de woningcorporatiesector.

Ook bij incidenten gaan inspecteurs ter plaatste voor nader onderzoek. Dit gebeurt door onmiddellijk in actie te komen om te voorkomen dat er slachtoffers vallen of dat er schade aan de infrastructuur en leefomgeving ontstaat. “Denk aan ongelukken met cruiseschepen op de Waal en Westerschelde afgelopen jaar”, geeft de ILT als voorbeeld.

Nieuwe programma’s

Vanaf volgend jaar wordt onderzocht of zes nieuwe programma’s nodig zijn. Onder meer op het gebied van onveilige bouwproducten, gevaarlijk vuurwerk, biociden en mainport Rotterdam. Inspecteur-generaal Van den Bos: “Zo blijft de ILT inspelen op nieuwe ontwikkelingen en zijn we actief op die onderwerpen waar de samenleving dat van ons vraagt.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.