- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBBU: nu samen lobbyen voor crisismaatregelen

BBU: nu samen lobbyen voor crisismaatregelen

- Advertentie -

Delen

Er moet een antwoord komen op de sectorbedreigende crisis. Dat stelt BBU-voorzitter Roland Kortenhorst. Hij reageert op de opmerking van minister Schultz van Hagen dat ze wacht op voorstellen uit de binnenvaart voordat ze zelf met crisismaatregelen aan de slag gaat.

Dat zei de minister onlangs na een vraag in de Tweede Kamer over het vormen van een crisiskartel. “Ik ben bereid om met de sector en binnen de context van het transitiecomité met mijn collega van Economische Zaken te kijken naar de mogelijkheden op korte termijn. De voorwaarde is wel dat de maatregelen passen binnen de kaders van de mededinging.” 

Brede lobby

"Terwijl de vorming van Binnenvaart Logistiek Nederland doorgaat, moet de binnenvaart nú in volle breedte samen sterk in de lobby gaan staan", stelt Kortenhorst. Daarom heeft de BinnenvaartBrancheUnie voorzitter Arie Kraaijeveld van het Transitiecomité gevraagd zo snel mogelijk een gezamenlijk front te bouwen voor zo’n brede lobby.
"De binnenvaart verkeert in een zeer ernstige crisis", aldus de BBU in een toelichting. "Sinds 2008 vaart de sector zwaar verlieslatend. Recent onderzoek van de ING wijst uit dat deze crisis minimaal tot 2017/2018 voortduurt. Als niet eerder verbeteringen optreden, dan stort het Nederlandse en Europese binnenvaartsysteem op termijn in. Investeringen zijn niet meer mogelijk. Onderhoud schiet er bij in en de noodzakelijke vergroening dreigt achter te blijven bij de technische mogelijkheden. Los van de schade voor de sector zal dit ook de ontwikkeling van de zeehavens en van de Maasvlakte II ernstig schade toebrengen. Een groot deel van de lading die in de zeehavens binnenkomt, gaat via de binnenvaart Europa in."

Transparantere prijsvorming
De BBU wil vooral dat wordt gezocht naar maatregelen om de overcapaciteit, die de markt zelf niet kan bestrijden, terug te dringen. "Sinds 2008 is het ladingaanbod gedaald en dit zal gezien de economische situatie voorlopig niet herstellen. Uit nog lopende orders kwamen er zelfs na de instorting van de markt nog vele schepen bij. Alleen door capaciteitsbeperking komen vraag en aanbod weer in balans."
Ook wil de BBU dat de markt transparanter wordt, zodat zichtbaar wordt wat de verlader betaalt en wat de vervoerder ontvangt. "Dat kan speculatie met vrachtpenningen tegengaan en maakt de schipper-eigenaar, die de risico’s van het vervoer loopt met zijn schip en kapitaal, duidelijk wat voor zijn diensten wordt betaald."

Coöperatievorming
"Als de markt eerlijker en transparanter wordt, krijgt de schipper een hopelijk betere prijs, zonder dat de consument er slechter op wordt. Iedereen ziet dan immers wat de tussenpersoon ontvangt voor zijn advies/bemiddeling, net als in de verzekeringswereld. Ook krijgen milieu-investeringen voor de ondernemer zichtbaar rendement. Dat geeft de binnenvaart weer de kans te innoveren en maakt het vervoer per schip nog duurzamer", stelt Kortenhorst.
De BBU-voorzitter ziet coöperatievorming door binnenschippers als een economisch antwoord op de blokvorming, ontstaan na diverse fusies van logistieke dienstverleners in Europa.

Transitie
Onder leiding van Arie Kraaijeveld werkt de Nederlandse binnenvaart aan het samengaan van organisaties. Kortenhorst: "Die transitie moet slagen. Alle clubs sluiten de rijen om samen sterk te staan. Daarom hebben we de heer Kraaijeveld gevraagd: ook al is de transitie nog niet klaar, laten we alvast samen optrekken. De binnenvaart heeft geen tijd meer te verliezen. We begrijpen uit opmerkingen van de minister in de Tweede Kamer dat de sector zelf met plannen moet komen. Daar gaan we hard aan werken." 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -