Bayerische Seenschifffahrt wint Binnenvaart Innovatieprijs

0
Michael Grießer (links) van Bayerische Seenschifffahrt nam de prijs in ontvangst uit handen van Denis Holtkamp (rechts) van Allianz Esa. In het midden staat Elmar Miebach-Oedekoven van Lux Werft, die de ems Berg bouwde. (foto Messe Kalkar)

Tijdens Shipping Technics Logistics in Kalkar heeft Bayerische Seenschifffahrt de Binnenvaart Innovatieprijs 2021 van Allianz Esa ontvangen. Met de prijs, die voor de negende keer werd uitgereikt, erkent de Duitse verzekeraar voor de binnenvaart de rol van de passagiersrederij op de Beierse meren die die geldt als pionier voor elektrische aandrijving in de passagiersvaart in Duitsland en Europa.

Bayerische Seenschifffahrt wijst ons al 112 jaar de juiste weg met milieuvriendelijke scheepstechnologie en moderne, gebruiksvriendelijke scheepsconcepten””, zei Denis Holtkamp van Allianz Esa, toen hij de prijs uitreikte. Directeur Michael Grießer nam de prijs met trots en plezier in ontvangst: “Deze prijs is voor het werk van het hele team van Bayerische Seenschifffahrt op de Königssee, Tegernsee, Starnberger See en Ammersee. Het is zowel een erkenning als een stimulans voor ons.”

Pionier

Bayerische Seenschifffahrt, gevestigd in Schönau am Königssee, exploiteert passagiersscheepvaartdiensten op de meren in Oberbayern. Met meer dan dertig schepen en ongeveer 160 werknemers is het een van de grootste rederijen voor passagiersvervoer in Duitsland. In totaal worden jaarlijks meer dan 1,5 miljoen passagiers vervoerd.

De staatsrederij voor meren werd op 1 januari 1997 verzelfstandigd. Dit was de geboorte van Bayerische Seenschifffahrt. Vandaag de dag is het bedrijf nog steeds een volledige dochteronderneming van de Beierse overheid.

De geschiedenis van de Bayerische Seenschifffahrt begon zelfs met een elektrisch vaartuig: op de Königssee met de elektrisch varende Accumulator. Het 12 meter lange vaartuig had een motorvermogen van 15 pk en de energie voor de hele dag werd geleverd door een lood-zuurbatterij, die in ‘s nachts werd opgeladen. In 1913 waren er al twaalf schepen, in 1939 vijftien. Tegenwoordig zet de rederij negentien elektrische schepen in op de Königssee.

Elektrisch varende Berg

112 jaar na de start van de elektrische scheepvaart op de Königssee schreef de Bayerische Seenschifffahrt op 11 mei 2021 opnieuw geschiedenis met de ingebruikname van de elektrische aangedreven Berg op de Starnberger See. Met een lengte van 35 meter, een breedte van 8,20 meter en een diepgang van 1,25 meter is het passagiersschip, dat mag varen met 300 personen, het grootste volledig elektrische schip op een binnenwater in Duitsland. Het schip is door Lux Scheepswerf in Mondorf gebouwd en door houtfabriek Auer in Innsbruck ingericht.

Het elektrisch varende passagiersschip Berg kwam in mei van dit jaar in de vaart. (foto SUT Verlag)

De laadtechnologie aan boord voorziet de lithium-ion-accu’s van een capaciteit van 1.600 kWh die een dagelijkse bedrijfstijd van meer dan tien uur garandeert. De nachtelijke tussenstop is voldoende om de batterijen volledig op te laden.

Het schip, dat een dienst op het Starnbergmeer onderhoudt, biedt een nieuw soort service en entertainment voor volwassen en kinderen aan boord. Op het hoofddek is er bijvoorbeeld een fietsbox voor twintig fietsen met oplaadstations voor e-bikes, en op het bovendek nodigen twee grote houten ligstoelen uit om te ontspannen. In het achterste bovendek bevindt zich een uitkijktoren met een panoramisch uitzicht, die kan worden bereikt via een trap die wordt afgesloten door twee dummy-schoorstenen. De buitenzijden bieden speciale attracties voor jonge passagiers: aan één kant is er een klimmuur met valbeschermingsmatten. Jonge kinderen kunnen zich aan de andere kant vermaken met de Memory-muur met dierensymbolen.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.