- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBauke heeft zeer compact leidingsysteem

Bauke heeft zeer compact leidingsysteem

- Advertentie -

Delen

Meteen maar even wat rechtzetten. In opperste onschuld beweerde schrijver dezes ter gelegenheid van de tewaterlating van de Bauke, enkele maanden geleden, dat de eigenaars – Klaas en Rieky Langius, hun zoon Bert en ook schoondochter Sylvia – de eerste Nederlandse eigenaren van een bij Groningen Shipyard gebouwd schip zouden zijn. En laat dat nou pertinent niet waar zijn. De Bauke vaart onder Duitse vlag, Langius Tankschifffahrt GbR is een Duitse onderneming en Klaas, Rieky, Bert en Sylvia zijn Duitse ingezetenen.

Het meest opvallend aan het schip is het compacte leidingwerk. (foto’s Jan Johan ten Have)

Klaas corrigeert de journalist in vloeiend, accentloos Nederlands. Geen wonder, hij is er geboren en getogen. Hij is een schipperszoon die bijna als vanzelfsprekend ook zijn bestemming aan boord vond. Hij begon als matroos op de sleepvaart maar het grote aantal ligdagen beviel hem maar matig. Daarom probeerde hij het in de tankvaart en in de vrachtvaart.
Ook liet Klaas het varende leven nog enkele jaren achter zich om met vrouw Rieky café ’t Steigertje in Oudeschip te exploiteren. Maar het leven als kroegbaas was niet zijn leven. Binnen drie jaar zat hij weer aan boord. Vijf jaar lang was hij doordeweeks schipper en stond hij in het weekend Rieky terzijde achter de bar. Uiteindelijk ging ’t Steigertje in de verkoop en speelde het leven van echtpaar Langius zich weer volledig op het water af.

Stille liefde
Ook zoon Bert keek een tijdje rond aan de wal. Hij koos voor een baan in de ICT. “Het varen was altijd mijn stille liefde”, vertelt hij. “Ik had me dan ook voorgenomen om schipper te worden als het in de informatie- en communicatietechnologie niks zou worden. Op mijn 21e had ik een baan die mij niet zo goed beviel. Toen besloot ik om toch de overstap naar de binnenvaart te maken. Een stap waarvan ik nooit spijt heb gehad. Het is een prachtig bestaan; het voelt na acht jaar nog steeds niet als werken. Behalve de laatste paar weken tijdens de afbouw van ons nieuwe schip; die periode was wel behoorlijk hectisch.”

Afgesproken datum
Het casco van de Bauke werd op vrijdag 16 april in gebruik genomen – zoals gebruikelijk op Groningen Shipyards exact op de vooraf afgesproken datum. De bouw van het casco duurde nog geen twee maanden. Nadat oma Bonnie Langius het schip op de zestiende april doopte, begon de afbouw op dezelfde werf, in onverminderd hoog tempo. Vrijdag 25 juni stond al met rood omcirkeld als dag van ingebruikname, ver voordat de eerste snijbrander op het staal werd gezet. En op exact die datum was de bouw helemaal afgerond.
De gloednieuwe, dubbelwandige tanker Bauke van 110 bij 11,45 meter vervangt een enkelwandige tanker uit 1970. “Een prima schip waarmee wij goed hebben gevaren. Persoonlijk hoefde ik dan ook nog niet zo nodig iets anders.”
Het waren de snel dichterbij komende dubbelwandigheidseisen die de familie Langius deden besluiten tot nieuwbouw. Het is voor het eerst dat zij nieuw bouwden. “Een grote klus”, blikt Klaas terug.

Gebruiksgemak
Verjonging van veertig jaar betekent enorme progressie qua modernisering. Zo is de lessenaar uitgerust met het Falconline-systeem van Radio Holland, de opvolger van de Sigmaline. Hiermee vindt de aansturing grotendeels plaats met touchscreens. Klaas: “Het wordt ons eerste moderne schip, een flinke stap vooruit in gebruiksgemak. We hebben veel zin om aan de slag te gaan, maar het zal in het begin wel even wennen worden.”

De 1800 pk sterke ABC-motor.

Basis van de Bauke is het standaard 110 x 11,45 meter grote casco dat Groningen Shipyard in serie bouwt. De voorstuwing komt voor rekening van een 1800 pk sterke ABC hoofdmotor. De Verhaar-boegschroef wordt aangedreven door een Caterpillar-elektrogenerator.
Meest opvallend aan het schip is het compacte leidingwerk aan boord. Bert legt uit: “We zijn qua leidingwerk volledig voorzien van alles wat we nodig hebben. Wel is het bijzonder compact uitgevoerd om zo veel mogelijk ruimte aan dek te houden. Een bewuste keuze die het dagelijks werk aan het schip als schoonmaak, schilderwerk en onderhoud gemakkelijker maakt.”
De Bauke gaat hoofdzakelijk mineralen vervoeren op de Rijn en de Duitse kanalen. Het schip vaart onder contract bij Max Sötje Tankschiffahrt.

Via kennissen
De familie Langius kwam voor de nieuwbouw via kennissen terecht bij Groningen Shipyard. Wel kenden zij eigenaar Christian Hochbein persoonlijk al wat langer. Het was een goede keuze, volgens Klaas: “Ze hebben prima werk geleverd. De mensen zijn vriendelijk en de samenwerking verliep uitstekend. Bij de proefvaart was vrijwel alles – op een paar kleinigheidjes na – goed voor elkaar. En toen werd ook meteen duidelijk dat het schip uitstekende vaareigenschappen heeft en weinig geluid produceert. Het is een heel mooi schip geworden.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -