- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAventura op innovatie koers

Aventura op innovatie koers

- Advertentie -

Delen

De ABC op gang en vanuit de Vojvodina via de rivieren Begej, Tisa en Donau naar Rotterdam om voor het eerst te laden, is na het kraanschip Transferium en het mts Ventrans II niet uniek, niettemin valt het op. Mercurius International realiseerde op zijn Servische Shipyard Begej de 110 x 11,45 meter grote Aventura gereed voor gebruik! Het schip gaat in de running voor Interstream Barging. Op 3 juli doopten Jennifer (9) en Danny (6) Verstrepen, beide kinderen van de exploitant Tom Verstrepen, de Aventura in Geertruidenberg.

Tom Verstrepen staat als kapitein en mede-eigenaar aan het roer van de Aventura. Op de eerste reis werd hij geflankeerd door collega Arno Montfrooy (eigenaar van de Stolt Variante), die de Donau als een interessante afwisseling beschouwde. Voortgestuwd door een ABC-diesel die zijn verbranding via een katalysator aan ons leefmilieu toevoegt, heeft dit ‘Mercurius-blauwe schip’ een groene uitstraling. Fraai van model in bovengemiddelde kwaliteit, zo zagen de inwoners van Novi Sad na een geslaagde proefvaart op de Donau het uitstekend geconserveerde mts Avontura onder hun nieuwe brug verdwijnen, richting Zwijndrecht.

Camera’s
Op zijn overvolle bureau maakt Robert-Jan Zimmerman plaats voor pen en papier. De verjaardag, van één van de medewerkers van Mercurius levert ons bij de koffie een niet te versmaden appelpunt op. Inmiddels draait Robert-Jan zijn pc-scherm in het zicht en hij zegt: “Op de Shipyard Begej waar de Aventura gebouwd is, gaat het naar omstandigheden goed.” Via zijn scherm laat hij ons vanuit het Zwijndrechtse kantoor meekijken: middels zestien op de werf geplaatste camera’s zijn de bouwprogressie en wat er zoal gebeurt op de werf te zien.

Tom Verstrepen voer de Aventura samen met Arno Montfrooy uit Servië naar Nederland.

Overigens zijn de werfmedewerkers gewend aan ‘big brother’; één camera is ook op de website actief. “Er is sinds de overname in 2007 veel veranderd”, gaat Robert-Jan verder. Behoudens een aantal leidinggevenden is de personele bezetting vrijwel gewisseld. “Peter Thompson, in Australië opgegroeid en gestudeerd op Nijenrode, is de operationeel manager. Samen met medewerkers hebben we de werkwijze en het equipement gemoderniseerd. Jonge werknemers willen in de stad wonen waar ze hun opleiding kregen, zoals in Belgrado of Novi Sad. Hiervoor hebben we een shuttle naar deze beide steden.”

Qrooz
In het 2010-bouwprogramma van Shipyard Begej zitten vier tankers, waarvan de Aventura de tweede is. De derde is een zusterschip van de Aventura; de vierde wordt een rvs-tanker. Mercurius Scheepvaart is ook een nauwe samenwerking aangegaan met Qrooz, voor de complete productie van innovatieve woon- en werkschepen. Het zijn schepen voor mensen die willen genieten van de vrijheid die het leven op het water biedt.
Momenteel worden twee van die schepen volledig gebouwd en afgebouwd op Shipyard Begej. Han Leeuwestein uit Dordrecht installeert de elektrische equipement en techniek op deze schepen. Regelmatig reist de gedreven techneut naar de werf om dit Qrooz-project onder zijn bezielende leiding en ideeën uniek te maken.
Beroeps- en Qrooz-schepen worden ter plaatse volledig afgebouwd. Voor interieur en kwaliteit staan vaklieden garant, die beschikken over de meest uitgebreide faciliteit.

Groene binnenvaart
Rond de eeuwwisseling stond Tom Verstrepen al aan dek op één van de Mercurius-schepen. Wanneer hij niet aan boord was, vertegenwoordigde hij de firma enkele malen op het Scheepvaart en Transport College. Avontuur in zijn karakter zorgde dat hij er een paar jaar op uit trok totdat hij Robert-Jan Zimmerman tijdens een proefvaart tegenkwam. Een ontmoeting die voor Tom resulteerde in deelname in een schip. Tom was er elke dag bij toen zijn Aventura vorm kreeg: "Ik kreeg tijdens de bouw de kans mij overal mee te bemoeien. Daar leer je van. Buitengewoon interessant om mee te maken wat er allemaal gebeuren moet voor je wegvaart."
Hulp kreeg hij onder andere van de Servische, in Canada afgestudeerde binnenhuisarchitecte Natasja, die Tom souffleerde bij de woninginrichting en in gesprekken met leveranciers ter plaatse. Als employee van de werf is Natasja eveneens verantwoordelijk voor de inrichting van de Qrooz-schepen.
De overige installateurs en leveranciers kwamen uit Nederland. Zoals Arjan van der Velden van Leemberg voor de leidingstraat. “Een firma waarmee je voor- en achteruit kunt. Net als met Mark Verhaar van de boegschroefinstallatie. Uitstekend gewerkt", aldus Robert-Jan.
De pompen zijn van het gerenommeerde merk Marflex. Sjaak ’t Lam van Werkina inspecteerde het karwei meermalen met genoegen. Emitech uit Sliedrecht leverde de eerste katalysator achter een 1800 pk ABC. En daar kwamen de mannen uit Gent vanzelfsprekend op af om de 6-cilinder in bedrijf te stellen. Emitech maakt de binnenvaart groener. Voldoen aan strenge CCR3 emissie-eisen is technologisch mogelijk. Sterk is het als diezelfde techniek op maat kan worden gesneden.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -