- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAtlantic Power nog sterker

Atlantic Power nog sterker

- Advertentie -

Delen

Exact volgens de planning van Scheepswerf Nederlofs jongste voorman Ron Nieuwenhuijsen duurde de groei van de Atlantic Power van 110 naar 135 meter zes weken. Nauwelijks een dag na het opdraaien lag het eigendom van Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij in twee stukken op de helling.

Toen door een 18 x 3,50 meter grote hydraulische transporter de 250 ton zware, 25 meter lange en 13,50 meter brede middensectie tussen de snijvlakken werd gemanoeuvreerd, was het nog even spannend. "Er loopt bij ons genoeg ervaring op de werf, maar je moet bij zo’n karwei scherp blijven en onvoorwaardelijk op je collega’s kunnen rekenen."

2

De proefvaart op het Vuile Gat verliep goed. (foto’s Johan de Witte)

Om de bewerkelijke sectie op te mallen kwam er kunst- en vliegwerk aan te pas. Eind dag 3 zaten de delen weer aan elkaar. Strubbelingen van feestdagen als Bevrijdingsdag en Koninginnedag – evenals de vertraging door een noordoosten windje – werd vanaf dag 1 getackeld met overwerk.
"Een strakke planning", aldus Ron Nieuwenhuijsen, de stuurman van zo’n dertig medewerkers bij dit karwei. Met leidingwerk van Van Leemberg, conservering door Den Breejen en elektrisch aan elkaar geëngineerd door Bogenda stak de Atlantic Power in zijn nieuwe outfit en 5964 ton groot op 12 mei zijn kop in het Vuile Gat voor de proefvaart.

Verlengen
“Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij gaf Rensen Shipbuilding opdracht tot de bouw van een 110 x 13,50 x 5,32 meter en twee maal 135 x 13,50 x 5,32 schepen. Smits Machinefabriek uit Krimpen aan de Lek installeert de bunkerschepen, met als eerste de Atlantic Power aan de afbouwkade bij de voormalige IJsselwerf.” Dat was 2006! En nu alweer verlengen, terwijl er onder de Atlantic-vlag opnieuw een 110-meter in de vaart wordt gebracht.
"De nieuwe 110-meter is de wens van een goede klant", zegt Atlantics technische man voor de binnenvaart, Andreas van Winssen, die ons voor de proefvaart uitgenodigd heeft. "De 110 meter is een antwoord op de marktontwikkeling. We stemmen af op wat de klant vraagt.”

“In de keuze van componenten voor onze schepen gaan we zoals gebruikelijk voor duurzaamheid en uniformiteit. Gelijktijdig met de verlenging hebben we groot survey uitgevoerd, zodat deze er weer een poosje tegen kan. Opnieuw pakte Scheepswerf Nederlof de job voortvarend en just in time, met kwaliteit aan. Als firma werken we daar graag mee."

Onduidelijk
In de nieuwe samenwerking van IVW met LRS en andere klassificatiebureaus voor certificering blijkt dat ondernemers veel zelf moeten doen. Anders komt het technisch en met de certificaten niet op tijd in orde. De mensen op de werkvloer zijn welwillend, echter degenen die de lakens uitdelen kunnen hun bed niet opschudden.
Dat is een geluid dat boven de decibels van de MAK-motor (type 6M, 1550 pk) uitkomt – wat de experts aan boord evenwel niet verhindert hun werk te doen. Hoewel er al lang over de overheveling van taken naar bureaus is gesproken, zorgt onduidelijkheid over disciplines en technische informatie voor problemen en hinderlijke vertraging voor het bedrijfsleven.
De Atlantic Power heeft niet het karakter van een raceboot. Toch liep het schip vlot door de punten van IVW/Lloyds en kreeg het zijn certificaat.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -