Argonon op kop met LNG

0

Onlangs kreeg mts Argonon bij Shipyard Trico in Rotterdam een LNG-brandstoftank aan dek waarmee de Caterpillar-voortstuwingsmotor en aggregaten van het schip op dual fuel-brandstof (20 procent gasolie en 80 procent LNG) gaan draaien. Opdrachtgever Deen Shipping heeft hiermee een primeur in de binnenvaart. 

 

Cryonorm Projects in Alphen aan den Rijn realiseerde deze dubbelwandige rvs tank. Tussen de wanden van de brandstoftank voorkomt luchtledigheid en isolatie de natuurlijke opwarming van de vloeistof. Een zogeheten procesbox (verdamper) aan de achterzijde van de tank vormt de cryogene vloeistof om in gas. Omdat het gas reukloos is voegt de procesbox er voor de veiligheid een geur aan toe.

Het plaatsen van de gastank op de Argonon. (foto Johan de Witte)

LNG stroomt met 162 minus Celsius in de tank. Het is in deze temperatuur vloeibaar en meet 600 maal minder volume dan bij normale omgevingstemperatuur. Ondanks de isolatie zal de normale 3 bar druk in de tank, zónder afname toenemen en moet bij 8 bar worden afgeblazen. Deze zogeheten boil-off vindt niet plaats, omdat een eveneens op LNG draaiende generator de energie aan boord levert. Deze continue brandstofafname voorkomt de oplopende druk in de tank.

Dual fuel
Bij dual fuel wordt LNG gebruikt als hoofdbrandstof en diesel- of plantaardige olie voor ontstekingsbrandstof. Het gebruik van LNG zorgt voor gunstige emissiewaarden van NOx en fijnstof, bij gelijkblijvend rendement van de motor. Een arbeidslag met puur LNG werkt niet omdat LNG zich laat comprimeren zonder daar bij te ontsteken. De 20 procent EN590 of eventueel biobrandstof blijven noodzakelijk voor de ontsteking in de cilinder alsook om de koppelcurve te behouden. De tank heeft een inhoud van 40 cbm en is ruim voldoende voor een retour Rotterdam-Basel.

(Johan de Witte)


Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.