- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAmulet genomineerd voor KNVTS Schip van het Jaar Prijs

Amulet genomineerd voor KNVTS Schip van het Jaar Prijs

- Advertentie -

Delen

De Amulet, de Oleg Strashnov en de Nemo H2 zijn genomineerd voor de KNVTS Schip van het Jaar Prijs. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de zesde editie van het Maritime Awards Gala op donderdag 3 november 2011. De toelichting van de jury:

Amulet
De compagnons Jansen en Van der Molen hebben met de Amulet een bijzonder zuinig en milieuvriendelijk binnenvaartschip in de vaart gebracht. De type C-tanker van 135 meter lengte, een breedte van 14,15 meter en een ladingcapaciteit van 6752 ton, bestemd voor het transporteren en bunkeren van stookolie en minerale oliën.
“Op unieke wijze zijn op dit schip een aantal interessante innovaties toegepast. Het voortstuwingsconcept combineert de voordelen van een geavanceerde diesel elektrische installatie met de mogelijkheden van roerpropellers ( L-drives) en een speciaal voor deze thrusters ontworpen achterschip. De roerpropellers zijn in hoogte verstelbaar waardoor bij varen met leeg schip de propellers iets onder het schip kunnen zakken waardoor het schip niet behoeft te worden geballast. Het elektrische systeem wordt gevoed door 4 generatoren. Op dit systeem zijn via frequentieomvormers 2 roerpropellers aangesloten, een boegschroef en een 20-tal ladingpompen. De roerpropellers worden op vermogen geregeld en een power management systeem zorgt er voor dat het aantal draaiende generatoren altijd optimaal wordt aangepast aan het totaal gevraagde vermogen. Ten opzichte van vergelijkbare schepen met conventionele installaties resulteert dit concept in een aanzienlijk lager brandstofgebruik. Bovendien zijn de dieselmotoren voorzien van een geavanceerde katalysator waardoor de installatie ruimschoots voldoet aan de Euro 5 vrachtwagennorm en aanzienlijk schoner is dan wat wordt gevraagd door de CCR 2 norm voor binnenschepen.”

Oleg Strashnov
De Oleg Strashnov is met zijn hijscapaciteit van 5000 meter bij een vlucht van 32 meter het grootste mono-hull-kraanschip ter wereld. Het schip is gebouwd door IHC Merwede.
“Het ontwerp is uniek in de zin dat bij het hijsen van zware objecten de breedte van de waterlijn 47 m is (bij een diepgang van bijna 14 m) terwijl in transit-conditie de breedte van de waterlijn slechts 37,8 m bedraagt (op een diepgang van 8,5 m). Hiermee kon de grote hijscapaciteit worden gerealiseerd, terwijl eveneens een voor dit type schepen grote vaarsnelheid van 14 knoop wordt bereikt bij een acceptabel voortstuwingsvermogen.
Het schip kan in de toekomst worden voorzien van een pijpleginstallatie. Daartoe is onder het hoofddek een tunnelruimte gereserveerd voor de ‘firing line’, lasstations en een tensioning installatie met een capaciteit van 400 t. Positionering tijdens werkzaamheden op zee gebeurt met een complex dynamisch positioneringssysteem (DP3). Er is een werkdek met een oppervlak van bijna 4000 m2 voor lasten tot 10 t/m2. De accommodatie voor 220 personen kan uitgebreid worden tot 395 personen omdat de standaard tweepersoons hutten geschikt zijn voor vier personen.

Nemo H2
Het passagiersschip Nemo H2 is het eerste in Nederland gebouwde schip dat emissieloos kan varen. Het schip is in opdracht van Rederij Lovers ontwikkeld door het samenwerkingsverband Fuel Cell Boat Construction (Scheepswerf De Kaap, Alewijnse Marine Systems en Marine Service Noord).
“De Nemo H2 is 21,95 meter lang en heeft een capaciteit van 86 passagiers. De energievoorziening wordt geleverd door een brandstofcel stack. De elektriciteit wordt gebruikt voor de aandrijving van het schip en haar overige verbruikers. De vrijkomende warmte wordt gebruikt voor de verwarming van het schip. Er is gekozen voor een combinatie van brandstofcel en batterijen. Dit maakt het mogelijk om tijdens periodes van lage belasting energie op te slaan en deze opgeslagen energie te gebruiken tijdens periodes van hoge belasting. De waterstof wordt met een druk van 350 bar opgeslagen in kunststof cylinders. Toepassing van deze technologie is niet voorzien in wet- en regelgeving. Tijdens het gehele ontwikkelings- en bouwproces is nauw samengewerkt met Germanischer Lloyd, het klassebureau dat het schip heeft gecertificeerd. De Nemo H2 wordt onder andere ingezet voor één van Nederlands grootste toeristische attracties, rondvaarten in de Amsterdamse grachten. Dit gedurfde schip is daarmee een unieke visitekaart van de Nederlandse maritieme industrie.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -