Antwerpen zorgt voor meer diepgang Europa Terminal

0
(foto Port of Antwerp)

Om ervoor te zorgen dat de grootste containerschepen Europa Terminal kunnen aanlopen, gaat Port of Antwerp met uitbater PSA Antwerp de diepgang vergroten. Hiervoor wordt de huidige kademuur volledig afgebroken en vervangen door een nieuwe.

Na uitvoering van het werk zal de containerterminal schepen met grotere diepgang kunnen ontvangen. Europa Terminal werd in 1990 in gebruik genomen als eerste getijdecontainerterminal in Antwerpen. De huidige diepgang van schepen die er kunnen afmeren, is maximaal 13,50 meter. Dat wordt straks circa 16 meter.

Nieuwe kademuur

Met de verdieping is flink wat werk gemoeid. De huidige 1.200 meter lange kademuur wordt volledig afgebroken. Vervolgens wordt een nieuwe kademuur gebouwd, die meteen wordt aangepast aan de loop van de vaargeul ter plekke.

PSA Antwerp zorgt zelf voor de vernieuwing van de inrichting van de aansluitende voorkade met onder andere nieuwe vloeren en de containerkranen. De kaaimuur wordt ook meteen voorbereid op toekomstige walstroom.

De werkzaamheden worden in drie fasen uitgevoerd. Hierdoor kan een groot deel van de terminal blijven draaien terwijl een deel van de capaciteit verlegd wordt naar PSA Noordzee Terminal. De bedoeling is dat de klus eind dit jaar begint.

Containers

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp, zegt: “Containers zijn hét belangrijkste segment in onze haven en een groeisegment in de wereld. De jaarcijfers van 2020 bewijzen dat opnieuw. En de trend naar meer containers voor het transporteren van goederen zal zich alleen maar doorzetten. Deze verdieping kadert in onze ambitie om als haven op een duurzame manier te blijven groeien en zal eraan bijdragen om onze positie als wereldhaven te behouden.”

“Dankzij deze verdieping komt Europa Terminal mee in het rijtje van deepsea-containerterminals”, zegt directeur Jan Van Mossevelde van PSA Antwerp. “Deze belangrijke investering komt tegemoet aan de noden van de grote scheepvaartallianties. Als de werken zijn afgerond zullen we twee megaschepen tegelijkertijd kunnen afhandelen aan een vernieuwde terminal.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.