Antwerpen zoekt concepten voor betere doorstroming containers

0

Het Havenbedrijf Antwerpen lanceert dit voorjaar weer een oproep aan marktpartijen om concepten in te dienen voor de consolidatie van containervolumes in het achterland. De Antwerpse haven wil het beste voorstel financieel ondersteunen in de opstartfase.

Het Havenbedrijf ondersteunt nu al een binnenvaartdienst van Danser Group en BCTN tussen Antwerpen en Nijmegen en een dienst van Oosterhout Container Terminal in samenwerking met Brabant Intermodal, Markiezaat Container Terminal en Pro-log.

Binnenvaartcoördinatie

Onder de noemer “Instream” bundelt het Havenbedrijf nog meer maatregelen om de doorstroming van de binnenvaart te verbeteren. Volgend jaar gaat de “binnenvaartcoördinatie” van start. Dit omvat een portaal met actuele informatie over de binnenvaart in de haven en één centraal aanspreekpunt voor de sluizenpassage.

‘Nu bepalen schippers zelf hoe ze de sluizen zo snel mogelijk passeren’, zegt Pascale Pasmans, consulent intermodaliteit en achterland. ‘De informatie waarop ze zich baseren is vaak onvolledig, waardoor ze niet altijd de beste route nemen. Vanaf 2016 kunnen ze bellen naar één centraal telefoonnummer. Ze krijgen dan een advies voor de sluizenpassage; het is geen verplichting.’

Centrale planning

In 2013 voerde het Havenbedrijf een verbeterde versie in van het Barge Traffic System (BTS) voor de aanmelding en opvolging van de containerbinnenvaart. Daarnaast zet de haven in op een centrale lichterplanning en -opvolging. Beide projecten kunnen elkaar versterken. Vorig jaar deden zestien terminals mee aan een proef. Het Havenbedrijf werkt nu een structureel vervolgtraject uit.

Om de haveninterne distributie van containers te optimaliseren introduceerde het Havenbedrijf de Premium Barge Service, die op vaste tijden verschillende containerterminals aanloopt. Ook stimuleert de haven samenwerking tussen marktpartijen om het aantal kleine lichtervolumes te verminderen.

Congestie

De containerbinnenvaart klaagde deze maand over oplopende wachttijden in de zeehavens – ook in Antwerpen. Volgens Pasmans zijn de problemen niet structureel van aard. ‘We hebben onlangs twee piekmomenten gehad doordat DP World extra zeeschepen te verwerken kreeg. Van een structurele congestie kan je niet spreken.’

 

tekst: Sarah De Preter

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.