- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAntwerpen/Zeebrugge: "Opsteker" ondanks klap bij containers

Antwerpen/Zeebrugge: “Opsteker” ondanks klap bij containers

- Advertentie -

Delen

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 147,2 miljoen ton. Dat is 1,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Gezien de huidige geopolitieke en macro-economische context is deze lichte groei absoluut een opsteker. Deze cijfers bevestigen dat we als eengemaakte haven samen sterker staan.”

Containers onder druk

De containeroverslag daalde fors: met 9,8 procent in ton en met 6,2 procent in TEU vergeleken met de (sterke) eerste jaarhelft in 2021. “Door de wereldwijd ontregelde containerlijnvaart, vertragingen en hoge volumes importlading, kampt de containertrafiek nog steeds met operationele uitdagingen.” Bovendien daalde de overslag van containers naar en van Rusland met 39 procent door de oorlog in Oekraïne.

Conventioneel stukgoed groeide daarentegen in de eerste jaarhelft sterk: met 22 procent.  Dat noteert het hoogste overslagvolume sinds 2011. Dat is vooral te danken aan de toegenomen import van staal, de belangrijkste goederensoort binnen dit segment. De door sancties verboden import van staal uit Rusland wordt vervangen door import uit andere landen. Ook de andere productgroepen zoals hout, plaatmateriaal en fruit plussen.

Roll-on/roll-off kende een stijging van 8,9 procent.

LNG boekt grootste plus

Het droge bulksegment groeide met 17,6 procent. Meststoffen boekten een verlies van 15,4 procent, grotendeels het gevolg van de sancties tegen Rusland. Ook de overslag van zand, grind, non-ferro ertsen en schroot scoorden negatief. Kolen zit echter dik in de plus; dat heeft te maken met de sterk gestegen gasprijzen en verminderde toevoer van gas uit Rusland.

Bij vloeibare bulk (+16 procent) is er duidelijke groei bij benzine, nafta en energiegassen. Hoewel de overslag van diesel en stookolie sinds 2019 gestaag daalde, groeide deze in de eerste zes maanden van dit jaar weer, met 10,4 procent. Ook de overslag van overige oliederivaten en chemicaliën groeide, met respectievelijk 9,9 en 12,3 procent.

Met een overslag van 8,4 miljoen ton, is de belangrijkste groei ​ voor LNG: plus 55,3 procent. Dat komt doordat, de LNG-terminal naast de gebruikelijk transhipment-functie, nu ook volop wordt gebruikt voor de Europese landen die bezig zijn met het aanvullen van gasvoorraden in aanloop naar volgende winter.

Veelbelovend begin van ‘huwelijk’

“Ondanks een moeilijke geopolitieke en macro-economische context staat deze eengemaakte haven als economische motor van Vlaanderen er”, vindt de Antwerpse havenschepen Annick De Ridder, tevens voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges. “Dat bewijst de groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar in goederenoverslag, roll-on/roll-off trafieken, droge en vloeibare bulk en de bijzonder sterke stijging in conventioneel stukgoed (21,8 procent) met zelfs het hoogste overslagvolume in toen jaar tijd. Dit compenseert de terugval in containeroverslag. Tegelijkertijd maken de cijfers duidelijk dat extra containercapaciteit en investeringen in strategische infrastructuur onontbeerlijk zijn om onze positie als wereldhaven te verzekeren.”

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “Deze cijfers zijn een veelbelovend begin van ons ‘huwelijk’. En de Nieuwe Sluis Zeebrugge zal onze positie als wereldhaven nog verder bestendigen. Met de recente keuze van het inrichtingsalternatief werd een belangrijke stap gezet voor dit cruciale project dat economische belangen verzoent met mobiliteit en leefbaarheid voor de hele omgeving.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -