Antwerpen heeft met Beverdonk satellietterminal

0

Begin januari kwam op de Beverdonk Containerterminal langs het Albertkanaal in Grobbendonk de eerste container aan. De open satellietterminal van DP World heeft in de eerste fase een overslagcapaciteit van 60.000 TEU, die kan uitgebreid worden tot 300.000 TEU.

DP World heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in diverse terminals in het achterland, op plaatsen waar grote marktspelers zitten. Zoals in Luik. De Beverdonk Containerterminal is een satellietterminal. Hij moet een hogere efficiency op de containerterminals in de zeehavens mogelijk maken. Het Antwerpse Havenbedrijf heeft een aandeel van 20 procent in de terminal, die volledig neutraal is opgezet. “We willen klanten niet dwingen om alleen met DP World en de haven van Antwerpen in zee te gaan”, zegt Dennie Lockefeer, general manager van DP World Intermodal.

 

(foto DP World)

De terminal kan een gedeeltelijke oplossing bieden voor de toenemende filevorming rond de havens van Antwerpen, Rotterdam en Zeebrugge. Lockefeer: “De afgelopen jaren is de containercapaciteit in de zeehavens zeer sterk gegroeid. De grootste bedreiging is nu de ontsluiting naar het achterland. Als we daar niet op inspelen, kan er een serieus concurrentienadeel voor onze havens ontstaan.”
“Mede daarom is het zo belangrijk dat dit nieuwe containerplatform haven- en terminalneutraal is. We willen dat er een win-win-situatie ontstaat voor alle stakeholders. Een terminal bouwen is niets nieuw voor DP World, maar een Extended Gate ontwerpen is een ander verhaal. Daarom hebben we diverse partijen bij de conceptfase betrokken. Onder meer DHL en Maersk hebben in een werkgroep met ons meegedacht. Ook de Nederlandse, Belgische en Duitse truckorganisaties waren betrokken bij de brainstorms.”

Transitlading
De initiatiefnemers willen zo veel mogelijk trucks van de weg halen door vanuit Grobbendonk hoge frequentie-verbindingen op het water naar verschillende zeehavens te organiseren. Grobbendonk is wat dat betreft een ideale locatie. “We liggen in de oksel van de E34 en de E313. Als je verder langs het Albertkanaal gaat zitten, mis je het E34-volume. We zitten dicht genoeg bij de zeehavens om hoge frequenties te organiseren.”
Op de terminal zullen vooral transitcontainers worden overgeslagen die vanuit de zeehavens naar het Duitse achterland vervoerd worden of omgekeerd. “In de startfase mikken we op 3 procent van dit transitvolume, maar we willen snel doorgroeien naar 20 procent. Doordat vrachtwagens hun containers in Grobbendonk afzetten en ophalen, belanden ze niet op de directe wegen rondom de zeehavens. Het lokale volume dat op de terminal wordt overgeslagen is beperkt.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.