In de eerste helft van dit jaar is in Antwerpen bijna 120 miljoen ton overgeslagen. Dat is 5 procent meer dan in dezelfde periode in coronajaar 2020 en gelijk aan het niveau van 2019.
Ondanks de impact van de nog voortdurende coronacrisis groeiden alle goederenstromen. Alleen de containeroverslag bleef sinds 2014 onafgebroken groeien. In de eerste jaarhelft van 2021 was de toename 4,3 procent tegenover 2020, gemeten in tonnen. Conventioneel stukgoed groeide dit jaar zelfs met 41,2 procent. Daarmee evenaart de overslag die van de eerste zes maanden van 2019.
Extra containercapaciteit nodig
De overslag van droge bulk groeide met 7,5 procent. De vloeibare bulk steeg minder hard: 1,3 procent. Maar het was nog wel 6,1 procent minder dan in 2019. De overslag van chemische producten groeide met 8,9 procent in de eerste helft van dit jaar. De vraag naar chemicaliën is wereldwijd hoog door het herstel van de industrie.
Havenschepen Annick De Ridder: “Ondanks de moeilijke omstandigheden waarin we 2021 zijn gestart, kunnen we laten zien dat de haven standhoudt en opnieuw zelfs groei optekent in de containeroverslag. De economische urgentie voor extra containercapaciteit is dus opnieuw en meer dan ooit aangetoond. De cijfers zijn een bevestiging van de veerkracht van onze haven én van de flexibiliteit van alle werknemers die ervoor zorgen dat alles steeds blijft draaien.”
Brexit
Met een jaarlijkse goederenstroom van circa 15 miljoen ton is het Verenigd Koninkrijk de derde maritieme handelspartner voor de haven van Antwerpen. De start van de Brexit begin dit jaar zorgde voor meer controles, langere transittijden en hogere kosten. Als gevolg hiervan kromp de goederenstroom tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Desondanks tekende de haven van Antwerpen in de eerste jaarhelft een groei van 11,1 procent op in de overslag van en naar het VK en 12,1 van en naar Ierland.
Als voorbereiding op de Brexit zette Port of Antwerp in op uitbreiding van de short sea-verbindingen met het VK en Ierland om lading van ferry- naar containertransport te realiseren. Vijf jaar na het Brexit-referendum is de Antwerpse haven verbonden met twaalf Britse en Ierse havens. Ierse importeurs en exporteurs kiezen nu vaker voor een rechtstreekse maritieme verbinding.
Gateway
Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp, zegt: “Dat de Brexit grote gevolgen zou hebben voor het goederenvervoer tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk, wisten we. Door ons goed voor te bereiden en in te zetten op shortseaverbindingen en lolo-lading kunnen we de uitdagingen omzetten in opportuniteiten. De positieve halfjaarcijfers in de overslag met het Verenigd Koninkrijk en Ierland bevestigen dit. Antwerpen wil na de Brexit meer dan ooit dé gateway zijn tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk en Ierland.”