- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAnaconda veroorzaakt file 

Anaconda veroorzaakt file 

- Advertentie -

Delen

Nerodia Tankvaart CV trekt daags voor Sint Nicolaas in Dintelmond de aandacht met haar Oekraïense casco. Dat isonder supervisie van Zanen Shipbuilding bij H&U afgebouwd en gaat als verlengde Jetrunner Anaconda voor GEFO in de running. Als een vlag in de wind, glimmend van de verf en de decemberregen, veroorzaakte de strak in zijn huid zittende nieuweling voor een kijkersfile op de Sasdijk.

Rita Danser-Oerlemans hield het doopevenement op die natte decemberdag uit compassie met de vele gasten aan de korte kant. Zonder twijfel en in één keer goed keilde zij de fles tegen de verschansing en ze vroeg behouden vaart voor bemanning en schip. Aan boord van de Catamaran Castle werd getoost. Geert van Veen nam als participant in de Anaconda en uit naam van Zanen Shipbuilding het woord: "Rita, met de doop van de Anaconda heb je er een dochter bij". Vanzelfsprekend kreeg zij bloemen en iets moois als herinnering.

"Door het grote aantal schepen", ging Geert van Veen verder, "die tegelijkertijd worden geïnstalleerd, ontstaat er een lastige situatie in de afbouwsector. Deze tijdelijke situatie legt een enorme druk op de mensen die het werk uitvoeren. Daarom speciaal een woord van dank aan alle medewerkers voor hun loyaliteit en inzet."
Van Veen legde in het verhaal over de Anaconda verder het accent op de relatief lage bouwprijs en dat het een snel rivierschip is met een laag brandstofverbruik, optimaal draagvermogen en een lage kruiplijn voor de kanalen.

Potemkin
Nerodia Tankvaart is een samenwerking tussen de families Danser, Bergsma en Van Veen. Om het type Jetrunner in een 135-versie te bouwen was een idee van Jurn Bergsma. In 2008 overtuigde Bergsma zijn compagnons binnen enkele maanden van samenwerking, waarmee Nerodia Tankvaart CV een feit was.
Aanvankelijk bemiddelde Zanen Shipbuilding voor twee casco’s. Na de stapelloop van het eerste casco sloot de Oekraïense Nicolajev-werf echter zijn poorten wegens de economische malaise.
Ooit liep hier het Russische slagschip Potemkin van de helling. Regisseur Sergej Eisenstein werd in 1926 beroemd met zijn film De pantserkruiser Potemkin. De muiterij die een 30-tal bemanningsleden in 1905 in Odessa op dit schip pleegden, was de opmaat naar de grote Russische revolutie van 1917. Het resultaat van zijn film was een tijdloos meesterwerk, dat voor sommige critici nog steeds de beste film aller tijden is.
Terug naar de kwaliteit van de Anaconda: we hebben het over een werf die een verbazend goed casco kon bouwen!

Koud-koud werd hot
Als een echte Anaconda slingerde in 1995 één van de eerste koppelverbanden door de Moezel. Toen werd het koud-koud-type in slechts elf weken afgebouwd om daarna negen jaar lang de ‘veelvraat’ Dillingen van erts te voorzien. Het was een tijd dat er niet op een druppel olie werd gekeken en er boven de Ruhr met tweemaal 1500 pk zo’n 11,9 kilometer werd geklokt. Koud-koud werd hot!
Dit 135 meter lange mts Anaconda is een rivier- en kanaalschip en heeft met zijn 1835 pk sterke Caterpillar meer een groen karakter. Het is echter met 2770 ton op 2,80 meter onbescheiden in draagvermogen.
Henk en Rita Danser en hun zoon Hendrik-Jan voerden tijdens de cascobouw- en installatie niet alleen de regie aan boord; ze gaan er ook mee varen. Hendrik-Jan heeft de papieren in zijn binnenzak; zijn broer Erik ondergaat het STC en loopt zich warm om eveneens aan boord te komen. Beiden hebben hun vingerafdruk op een glansrijk geverfde Anaconda gezet. Volgens insiders ging Erik met een rugzak vol verf en schuurpapier dit jaar op vakantie naar de machinekamer.

Verrassend ingedeeld
De basis voor een strak en functioneel casco waren de tekening, het bestek en de verrassende medewerking van de werf. Het schip beschikt over tien tanks en vijf Bornemann-pompen van EPS. Het prefab-gedeelte van het leidingwerk is het werk van Anko Piping. Climalogic verzorgde de klimaatbeheersing en overdruk.
De Caterpillar 3512 leverde Pon, Van der Velden leverde roeren en het voorschip wordt gemanoeuvreerd door een boegschroef van Verhaar, bedienbaar gemaakt met Rullens Elektrotechniek.
De EBR-stuurhut werd van comfort voorzien door Verveer Scheepsbetimmeringen, evenals de verrassend ingedeelde woning. Deze heeft ruimtelijk als kenmerk en is met design en kleur rondom de schacht gesitueerd. Rita Danser nam de inrichting voor haar rekening die stoffeerder Dik den Hollander mocht invullen. Keuken-line was er voor de keuken.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -