- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDintelstroom stoomt naar Falklands

Dintelstroom stoomt naar Falklands

- Advertentie -

Delen

Damen Shipyards Hardinxveld leverde aan Van Wijngaarden Marine Services uit Sliedrecht een Shoalbuster 3009. Deze multifunctionele anchor handling tug suppley boat onder klasse Bureau Veritas is custom built, zet 45 ton trekkracht op de klok en heeft een Heila-Kraan (170 ton/meter) aan dek. Na overname, stores en het peilglas tot aan de nok voeren kapitein Peter van Wijngaarden en zijn zes man sterke crew met de Dintelstroom en het eveneens nieuwe werkponton MP 3002 aan de sleeptros, via Vlissingen, richting Falklands. 7025 mijlen verderop, ofwel veertig dagen de klok rond. Bij goede wind!

Vrijdag 6 november doopte Gida de Heer-Klein onder grote publieke belangstelling de Damen Shoalbuster 3009 Dintelstroom met een fier gebaar, zodoende ook de bij Neptune Shipyards gebouwde ponton MP 3002 in gebruik stellend. Uiteraard wenste ze daarbij bemanning en schepen een behouden vaart.
Met 35 jaar ervaring in de business en met twee nieuwe schepen tegelijk was het voor directeur Wim van Wijngaarden een dag waarop hij terugdacht aan zijn eerste charter met de Vliestroom. Aanvankelijk dreef de firma specifiek op de baggerwereld. Inmiddels telt Van Wijngaarden Marine Services twaalf sleep-/werkboten en twee multipurpose pontons met wereldwijd werkgebied.

De Dintelstroom en de MP 3002 zijn een sterke combinatie.

10-jarig contract
De sympathieke ‘stuurman’ van de firma haast zich te zeggen dat inzet en uitstraling van zijn medewerkers in service en vakmanschap op karwei het succes van het bedrijf bepalen. De crew aan boord maakt van zo’n boot soms méér dan een sleepboot.
Een gegeven dat de werkzaamheden van Van Wijngaarden Marine Services op de Falklands illustreert. De Shoalbuster Giessenstroom is daar sinds medio 2007 actief voor de Britse overheid. Echter: het contract liep af. Het Britse ministerie van Defensie schreef een tender uit waardoor Van Wijngaarden Marine Services met acht reders in de slag ging om een nieuw contract. Het aanbod van de van origine Hardinxveldse firma zat verpakt in Hollandse mentaliteit, goed materiaal, 35 jaar expertise, goed kijken naar de lokale behoefte en een paar innovatieve ideeën die de Engelsen verrasten. “We kregen een contract voor tien jaar”, zegt Gertjan van Wijngaarden in een poging zijn trots te maskeren. De oud-marineman (met 35 marinejaren achter z’n naam, waarvan 25 op zee en afgezwaaid als hoofd nautische dienst bij de haven-/sleepdienst in Den Helder) is sinds een jaar general manager bij het bedrijf van zijn broer.

Port Stanley
De Giessenstroom, de Dintelstroom en de MP 3002 gaan zich in en rondom Port Stanley bezighouden met onder andere het assisteren bij aankomst en vertrek van marineschepen, boottransfers, trainingsplatform, bevoorrading en onderhoud aan nautische installaties, evenals dienstverlening aan het lokale bestuur. De ongereptheid van het Brits overzeese gebiedsdeel heeft aantrekkingkracht op toeristen, zeker als de legendarische oceaancruiser Queen Elizabeth 2 op haar laatste reis de eilanden aanloopt en de Giessenstroom hierbij assisteert, op afstand herkenbaar aan het oranje signaal. Ondanks de zeventien uur durende vliegreis via het Britse Koninkrijk en Ascencion (ene eiland in de Atlantische oceaan) wisselt de bemanning om de zes weken.

De afmetingen van de Dintelstroom zijn 30,08 x 9,35 x 4,40 meter. Twee 3512-Catterpillars van elk 1230 kW, Reintjes-koppelingen en Promarin-chroeven van 2,20 meter diameter in Van de Giessen Optima-buizen maken van deze Shoalbuster een krachtpatser. Een Cat C18 is er voor de hydroset en twee andere Caterpillars leveren elk 105 kVA voor boordenergie.
Met de grote trekkracht in combinatie met een Ridderinkhof-lier met 900 meter sleepdraad van 40 millimeter en 600 meter van 40 millimeter plus de Heila HLRM 170-3sl kraancapaciteit is de Dintelstroom inzetbaar voor elk voorkomend karwei. Deze 3009 heeft een extra dek, zoals zijn voorganger Giessenstroom. Strago installeerde de elektrische equipement, Radio Holland leverde het nautische en het communicatieaandeel. Heinen en Hopman leverde de luchtverversinginstallatie.

Damen Shipyards Hardinxveld luistert goed naar de klant: wat functioneel is zit erop. In- en afbouw zonder aanmerkingen! Directeur Jos van Woerkum: “Deze Shoalbuster is de zevende in de 3009-serie.”

Dubbelwandig werkponton
De MP 3002 is een dubbelwandig, multifunctioneel werkponton (30 x 13 x 3,50 meter), gebouwd bij Neptune Shipyard te Hardinxveld-Giessendam. Hij zal in de wateren rond Port Stanley onder andere worden ingezet voor het bevoorraden van helikopter-spots, het transport van containers en voertuigen, het onderhoud aan nautische installaties en duikplatforms.
Op het 270 vierkante meter groot werkdek zijn twee Heila-kranen en een gelijk aantal 100 tons-lieren geïnstalleerd. Op de voorsteven kan een A-portaalframe worden geplaatst voor het liften van de 75 ton zware SPM-boei, die voor oliebevoorrading van de Falklands wordt gebruikt. Het ponton beschikt eveneens over een boegrol, towing pins en bow ramps.
In de machinekamer drijven twee 3406 CTA/C Caterpillars van elk 272 kW de hydrauliekpompen aan. Twee aggregaten leveren respectievelijk 105 en 20 kVA. Voor de 13.000 kilometer naar de Falklands functioneert de MP 3002 met 100 ton olie aan boord als bunkerboot voor de Dintelstroom.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -