Amsterdam restaureert 27 bruggen

0

Het onderhoud van bruggen en kademuren in Amsterdam is de afgelopen decennia verwaarloosd. Veel bruggen en kades zijn meer dan honderd jaar oud en aan het einde van hun levensduur.

Het college van B en W keurt de renovatie van een aantal bruggen en kademuren goed. In de periode tot en met 2023 worden 27 bruggen gerenoveerd en wordt circa 800 meter kademuur vernieuwd. Ook wordt de vervanging van zo’n 3.800 meter kademuur voorbereid. De kosten voor die werkzaamheden worden gezamenlijk geraamd op 450 miljoen euro.

“Naast deze geplande werkzaamheden zullen we uiteraard ook steeds direct ingrijpen waar dat nodig is om de veiligheid te waarborgen”, zegt wethouder Sharon Dijksma (verkeer en vervoer, water en luchtkwaliteit). “Dit is een belangrijke stap gericht op de noodzakelijke herstelwerkzaamheden, die overigens ook nog jaren na 2023 door zullen gaan.”

Stremmingen

Om zicht te krijgen op de totale opgave waar de stad voor staat, vindt grootschalig onderzoek plaats naar de staat van de meest kwetsbare kademuren en verkeersbruggen in Amsterdam. Er moet duidelijk worden welke belasting verschillende bruggen en kademuren nog aankunnen en op welke plekken de risico’s het grootst zijn. Met het onderzoek worden 850 verkeersbruggen en 200 kilometer aan gemetselde kademuren in kaart gebracht.

Amsterdam probeert werkzaamheden in grotere projecten samen te voegen, zoals al gebeurt bij het project Oranje Loper. Daarin worden de negen bruggen tussen de Raadhuisstraat en het Mercatorplein in één programma vernieuwd.

Dijksma’s woordvoerder Wouter Keuning stelt: “Veruit de meeste werkzaamheden worden uitgevoerd zonder dat daar een algehele stremming voor nodig is. Dat betekent helaas niet dat er geen stremmingen zijn.” In samenspraak met Waternet zullen stremmingen voor de scheepvaart zorgvuldig worden afgewogen.

Gevolgen voor de scheepvaart

Andries de Weerd, regiocoördinator van BLN-Schuttevaer, heeft in juli overleg met Amsterdam omdat er nog geen duidelijkheid is over de gevolgen voor de scheepvaart. “Wij accepteren eigenlijk liever geen stremmingen, want in tegenstelling tot wegverkeer is omvaren moeilijk en vaak niet mogelijk.”

Volgens Frans Hein, voorzitter van Verenigde Rederijen Amsterdam, gaan de Singelgracht, Bullekbakbrug en Bullebakssluis volgend jaar op de schop. “Dat gaat met het eenrichtingsverkeer op Prinsengracht problemen voor de rondvaart geven. De noord-zuidverbinding functioneert dan niet meer.”

De VRA probeert in gesprek te blijven om de werkzaamheden in goede banen te leiden voor de rondvaart en overige scheepvaart.

tekst en foto: Evert Bruinekool

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.