Alle lichten op groen voor Seine-Schelde-verbinding

0
Vanaf Compiègne (aan de Oise) komt het nieuwe Kanaal Seine-Nord naar Cambrai. (foto AdobeStock)

Eindelijk is de kogel door de kerk: na de Vlaamse en de Waalse regeringen heeft ook Frankrijk groen licht gegeven voor de Europese uitvoeringswet voor de Seine-Schelde-verbinding. Het is, nadat de Franse overheid de definitieve beslissing meerdere keren uitstelde, de hernieuwde overeenkomst om de verbinding tussen het Seine- en het Scheldebekken toegankelijk te maken voor schepen tot 4.500 ton.

Het meest ingrijpende onderdeel is de realisatie van het Kanaal Seine-Nord Europe tussen Compiègne en Cambrai. De Franse regering investeert samen met de betrokken Franse regio’s 5 miljard euro. Deze ontbrekende schakel is 107 kilometer lang.

Klaar in 2030

De werkzaamheden zouden moeten starten in 2020. In 2030 zouden het nieuwe kanaal en de nodige ingrepen in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk klaar moeten zijn.

In Vlaanderen verbetert De Vlaamse Waterweg nv met tal van projecten de toegankelijkheid van de aansluitende vaarwegen. Project Seine Schelde Vlaanderen telt meer dan zeventig aanpassingen op tientallen locaties. Het gaat onder meer om de opwaardering van de Leie voor schepen tot 4.500 ton, de nieuwe brug in Ingelmunster en nieuwe sluizen in Harelbeke en Sint-Baafs-Vijve.

Container- en duwvaart

“We hebben al een uitgebreid waterwegennetwerk en we breiden het nog verder uit”, aldus Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Momenteel is er geen volwaardige vaarweg tussen het Scheldebekken en Parijs: twee van de belangrijkste industriële regio’s in de Europese Unie.”

“De Seine-Schelde-verbinding wordt een nieuwe watersnelweg voor container- en duwvaart tot 4.500 ton. Binnenschepen zullen dan enorme ladingen kunnen vervoeren in een paar dagen. Die waterlink tussen Vlaanderen en Frankrijk heeft een enorm economisch potentieel. En het is ook goed voor minder files, want elke vracht die over het water kan gaan moet niet meer over de weg.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.