Het advies voor ‘Oversteek IJ’ is bekend er moeten twee nieuwe bruggen en een voetgangerstunnel (naar het Centraal Station) komen. Dat verbetert de bereikbaarheid in Amsterdam volgens de commissie onder leiding van de Belgische hoogleraar Alexander D’Hooghe (stadsontwikkeling), maar belemmert niet de binnenvaart. De bruggen moeten namelijk 12,50 meter hoog worden.
Het wordt drukker op en rond het IJ. Daarom bekeek een onafhankelijke Adviescommissie Oeververbindingen hoe de oversteek naar Amsterdam-Noord verbeterd kan worden op een voor iedereen acceptabele manier. De commissie heeft gekeken hoe deze nieuwe verbindingen op zo’n manier in te passen zijn dat ook de veiligheid voor de scheepvaart en de doorvaart op het IJ gegarandeerd zijn. De gemeente, het Rijk en de betrokken nautische partijen konden het daar niet over eens worden bij eerdere plannen.
Doorvaart minimaal 11,35 meter
De commissie stelt voor om twee nieuwe bruggen aan te leggen en de al bestaande Amsterdamse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal te vernieuwen of uit te breiden. De commissie heeft vooral naar veilige locaties gekeken dan het oorspronkelijke idee van de Javabrug.
De twee nieuwe bruggen moeten komen op de locaties waar de aan te leggen fietsbinnenring het IJ kruist: NDSM-Haparandadam en Johan van Hasseltweg-Azartplein-Rietlandpark. De hoogte van de bruggen is 12,50 met een minimum van 11,35 meter, voldoende voor 4-laags containervaart. De bruggen moeten ook toegankelijk zijn voor trams en/of bussen. Het advies luidt eveneens om na de twee voorgestelde bruggen in de toekomst geen andere bruggen meer te bouwen over de rijkswateren in Amsterdam.
Verbreding Amsterdam-Rijnkanaal
Voor de oostzijde van de stad adviseert de commissie om de Amsterdamse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal te vernieuwen of uit te breiden en hem aan te sluiten op de fietsbinnenring. Het voorstel is om de doorvaart onder de brug te verbreden tot 100 meter en het brugdek aan te passen voor openbaar vervoer.
De commissie adviseert ook twee nieuwe pontverbindingen: van de kop van het Java-eiland naar het Hamerkwartier en van de Sporenburg naar de Sluisbuurt. Ook stelt de commissie een nieuwe voetgangerstunnel bij het Centraal Station voor. Deze tunnel moet een nieuwe in- en uitgang worden van het Centraal Station op de noordoever van het IJ. De twee huidige pontverbindingen van de Pontsteiger naar NDSM en van Azartplein naar Zamenhofstraat zouden dan niet meer nodig zijn.
Geluisterd
Andries de Weerd, woordvoerder van BLN-Schuttevaer Amsterdam, is positief: “Er is naar ons geluisterd. De plek waar de bruggen nu komen, lijkt nautisch verantwoord. Ook de hoogte is gericht op 4-laags containervaart. We gaan de plannen verder bestuderen.”
Amsterdam gaat het advies van de commissie goed bestuderen. “Daarna gaan we samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken welke vervolgstappen we kunnen nemen.” Er wordt verwacht dat in het najaar bestuurlijke afspraken gemaakt kunnen worden met het Rijk over een definitief inrichtingsplan voor het IJ.