In 2017 waren er 161 ernstige scheepsongevallen op de Nederlandse binnenwateren inclusief de zeehavens. Een jaar eerder waren het er 164. De overige scheepsongevallen daalden met ruim 200 naar 961.
De cijfers zijn door Rijkswaterstaat bekendgemaakt. Bij de ernstige scheepsongevallen was sprake van grote materiële schade aan schip, lading of infrastructuur, milieuschade, stremming van de vaarweg of doden en zwaargewonden als gevolg. In 2017 waren er acht dodelijke slachtoffers bij vier van de geregistreerde scheepsongevallen. Die vonden plaats bij het Pannerdensch Kanaal en op de Maas, Amstel en de Oosterschelde. In 2016 ging het om zeven doden.
Vaar Melder-app
Over de vorig jaar gelanceerde Vaar Melder-app is Rijkswaterstaat positief. Die “heeft een succesvol beginjaar achter de rug. Alle vaarweggebruikers, zowel beroepsmatig als recreatief, maakten regelmatig melding van gevaarlijk vaargedrag, verondiepingen in de vaarweg, bijna-aanvaringen en kapotte verlichting of verkeersborden bij bruggen en sluizen.”
Rijkswaterstaat kon zodoende spoedig actie ondernemen. Op basis van tips van gebruikers gaat de vaarwegbeheerder de Vaar Melder-app dit jaar verbeteren.
Recreatievaart
Het aantal ongevallen waarbij zowel beroeps- als recreatievaart betrokken waren, is in 2017 gedaald naar 32. In 2016 waren het er 36. Sinds 2012 schommelt het aantal tussen de 29 en 40.
In Nederland zijn er ongeveer 400.000 recreatievaartuigen in gebruik. Een groot deel daarvan maakt gebruik van de grote rijksvaarwegen. Deze hoofdvaarwegen worden vooral in de zomerperiode gebruikt door zowel de beroeps- als recreatievaart. Rijkswaterstaat werkt daarom samen met beroeps- en recreatievaart en andere partijen mee aan het vergroten van de veiligheid op het water met de campagne Varen Doe Je Samen!