Aandeel binnenvaart groeit bij North Sea Port

0
(foto Havenbedrijf Gent)

In de havens van North Sea Port blijft het vervoer van goederen naar het achterland via de binnenvaart toenemen. Met een stijging van 4 procent kwam het aandeel vorig jaar uit op 58 procent. Dat blijkt uit het tweede onderzoek dat de haven verrichtte bij bedrijven in het hele grensoverschrijdende havengebied van Gent, Vlissingen en Terneuzen.

Voor de tweede maal voerde North Sea Port onderzoek uit naar de vervoersmogelijkheden die bedrijven (in 2019) gebruiken om goederen naar en uit het achterland te vervoeren. Daaruit blijkt dat 58 procent van de lading in binnenvaartschepen wordt vervoerd, zo meldt het havenbedrijf op zijn site. Het gaat zowel om het laden als het lossen van binnenvaartschepen. Dat is 4 procent meer dan een jaar eerder.

Duurzaam

“Daarmee wordt onze inzet op een groei naar duurzame vervoersmodi beloont met een stevige plaats in de Europese top van de zeehavens”, aldus Daan Schalck, CEO van North Sea Port.

Het aandeel van het wegvervoer nam af tot 28 procent (min 2 procent). Het spoor kende een stijging van 1 procent naar 10 procent. Transhipment was goed voor 4 procent (min 3 procent).

Modal shift

North Sea Port zet actief in op een modal shift richting binnenvaart en spoor. De havens beschikken over een uitgebreid netwerk van achterlandverbindingen. Het havengebied ligt op een kruispunt van de Europese vervoersmogelijkheden per binnenvaart, spoor (tot in China) en wegvervoer en op een aantal Europese vervoerscorridors.

“Deze cijfers uit het modalsplit-onderzoek laten zien dat in North Sea Port bedrijven en rederijen verder inzetten op vervoer via binnenvaart – in het bijzonder voor het vervoer van containers”, aldus CEO Daan Schalck.

Seine-Scheldeproject

Het vervoer over de binnenwateren zal nog toenemen als het Seine-Scheldeproject klaar is, zo is de verwachting. Daardoor kunnen groter binnenvaartschepen (tot een laadvermogen van 4.500 ton) tot in Parijs kunnen varen.

Voor het  spoor blijft de haven zich samen met bedrijven en andere partners inzetten voor verbindingen tussen Vlissingen en Antwerpen, tussen Terneuzen en Zelzate en het aanpakken van een aantal knelpunten op het spoor in het havengebied zelf.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.