Aandacht voor veiligheid riviercruiseschepen op Westerschelde

0
Het stroomgebied van de Westerschelde. (illustratie Gemeenschappelijk Nautische Autoriteit)

Naar verwachting zijn straks de Covid-maatregelen voldoende versoepeld zodat de riviercruisevaart weer op gang kan komen. Vooruitlopend daarop vraagt de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit voor de Westerschelde aandacht voor de veiligheid in dit vaargebied. Onder meer met een folder over de risico’s en regels op de Westerschelde.

De Westerschelde is geen eenvoudige rivier om te bevaren, legt de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit uit waarom zij cruiserederijen en bemanningen erop attendeert. In de afgelopen jaren hebben meerdere incidenten met riviercruiseschepen plaatsgevonden.

“De Westerschelde strekt zich uit over Nederlands en Belgisch grondgebied. Drie instanties waken over een veilige en vlotte scheepvaart op de Westerschelde: de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, de verkeerscentrales en de loodsen. Maar binnenvaartpassagiersschepen dragen vooral zelf een grote verantwoordelijkheid om het scheepvaartverkeer op de Westerschelde veilig te laten verlopen.”

Een rivier vol uitdagingen

Eric Adan, diensthoofd Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit bij Rijkswaterstaat Zee en Delta zegt: “De Westerschelde is een van de drukst bevaren rivieren ter wereld. Elke dag deelt een groot aantal zeeschepen de Westerschelde met binnenvaart en pleziervaart. Mastodonten volgeladen met containers varen naast riviercruises-schepen en plezierjachtjes. Het is opletten geblazen om dat allemaal zonder kleerscheuren te laten verlopen. Het aantal binnenvaartpassagiersschepen stijgt bovendien elk jaar, wat het scheepvaartverkeer nog drukker maakt.”

Golfslag

“Naast de drukte, kan ook de golfslag een reëel gevaar vormen”, vult Rebecca Andries aan. Zij is Vlaams hoofd Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. “Binnenvaartpassagiersschepen zijn door hun bouw kwetsbaarder voor hoge golfslag dan andere schepen. Bovendien hebben ze vaak een groot aantal opvarenden (vergeleken met een binnenvaartschip of zeeschip). Als er iets misgaat, zijn er meteen veel meer mensen in gevaar. Daarom is varen voor binnenvaartpassagiersschepen maar toegestaan tot een maximale golfhoogte van anderhalve meter.”

Eb en vloed

De Westerschelde is bovendien een open zeearm, die onderhevig is aan het getij. De verschillen in waterstand tussen eb en vloed zijn groot. Bij laagtij komen tal van zandbanken bloot te liggen, waarop schepen kunnen stranden. Er zijn ook verraderlijke stromingen die een gevaar kunnen betekenen. Ook daar moeten riviercruiseschepen rekening mee houden.

Regels op het water

Om het vaarverkeer veilig te laten verlopen, moeten riviercruiseschepen de volgende regels volgen:

  • Kennis hebben van de marifoonprocedures. Via de marifoon dienen schepen hun binnenkomst in het vaargebied mee te delen. Alle info over de marifoonprocedures is terug te vinden via deze link.
  • Communiceren in het Nederlands of in het Engels.
  • Het aantal personen aan boord van het schip melden bij binnenkomst van het gebied.
  • Varen is toegestaan bij een golfhoogte van maximaal anderhalve meter en een zicht van minimaal 1000 meter

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.