Voordat ze bij Willemstad door de sluis gaan en hun weg naar Antwerpen vervolgen gaan Jan Abrahamse en uw verslaggever nog even aan de koffie op het 135 meters tellende mts Componist. Het schip ziet er geweldig uit, een absolute aanwinst voor onze nationale vloot. Het oogt stoer en je kunt zien dat het met veel gevoel voor klasse en kwaliteit is afgebouwd. De Componist is royaal uitgerust; het ontbreekt werkelijk nergens aan. Het naambord vermeldt dat het schip 4539 ton meet bij een maatvoering van 135,00 x 11,45 meter.
Jan Abrahamse inspecteert nog even zijn eigen schilderwerk.
Zonder de voorgaande zinnen kun je de kwalificaties en de tevredenheid over het schip oprecht aflezen van de gezichten van de bemanning die op dat moment aan boord is. Hoewel ze een leuke tijd hebben gehad en veel goed herinneringen bewaren aan de Compilator, waarvan ze afstapten, hebben ze binnen enkele weken hun draai gevonden op het nieuwe schip. “We zijn er zeer tevreden mee”, zegt schipper Sjaak van Roemburg. Hij is deze reis aan boord met zijn collega’s Govert Hofman (schipper) en Ronald Oerlemans (stuurman).
Sjaak vaart al bijna 35 jaar, houdt van de tankvaart maar moet toch bekennen dat hij tussendoor een uitstapje heeft gemaakt. Hij heeft een tijdje in Amsterdam gewerkt, bij de havendienst. Lekker dicht bij huis. (Evenals zijn werkgever Ronald Sijbesma woont Van Roemburg in het schone Nigtevecht.) De eerste jaren bij de havendienst had Sjaak het prima naar zijn zin, later veranderde er te veel. Vandaar dat hij vijf jaar terug met veel zin de tankvaart weer heeft opgepakt bij zijn huidige werkgever. Ook Ronald Oerlemans had een korte onderbreking van de tankvaart: hij heeft een kleine twee jaar zand gevaren. Al met al is er een goed gemotiveerde en gezellige ploeg aan boord; de mannen hebben veel plezier in hun werk.
Niet kinderachtig
Over het schip kunnen we kort zijn: het is perfect uitgerust en als het om kwaliteit gaat is er niet kinderachtig gedaan. Het casco is onder klasse van Lloyds Register gebouwd in Orsova (Roemenië) op basis van aangepaste tekeningen van het mts Progress, dat nu vaart onder de naam Escape. Nadat de laatste goedkeurende paraafjes door de surveyors onder de certificaten waren gezet, heeft de Componist zich vorig jaar zomer naar TeamCo in Heusden laten slepen. Ook in Heusden ging de tijd snel: de derde decemberweek kon worden proefgevaren voor de IVW. Dat vormde geen enkel beletsel, zodat de Componist inmiddels zijn twaalfde reis in het boekje heeft kunnen bijschrijven.
De Componist heeft voorstuwingsmotoren van Caterpillar. (foto’s Hans Heiligers)
De woning is door scheepsinterieurbouw De Leeuw betimmerd met notenhout, net als de lessenaar. Vanuit het zeer royale stuurhuis dat door Kampers werd gebouwd, hebben we een prima uitzicht over het dek. Het dekleidingsysteem is enkelvoudig uitgevoerd. De deepwell-pompen werden door Marflex geleverd. De veertien centertanks hebben elk een inhoud van 280 m3.
Het schip zal door Interstream Barging worden ingezet voor het vervoer van lichte minerale producten, zoals gasolie, benzine en nafta. In het voorschip vinden we daarom geen verwarmingsinstallatie, wel een Cummins QSK 19 van 625 pk, die vriendje is geworden met de Verhaar-boegschroefinstallatie. Verder staat er nog een Perkins-generator van 125 kVA zodat de deepwell-pompen niet te klagen hebben over hun voeding.
In de machinekamer van het achterschip is het wat de pk’s betreft geel dat de klok slaat. Van Roemburg zegt dat op alle schepen die van Sijbesma zijn (of zijn geweest) Caterpillars staan: de Compromis, de Compagnon en de Compilator. Voor de Componist is de keuze gevallen op twee Caterpillars van het type C32 die ieder goed zijn voor 1080 pk. De generatorset van Cummins levert 65 kVA.
Abrahamse Service
Jan Abrahamse loopt nog eens met een heel streng gezicht door de machinekamer, eerder deed hij dat ook op het voorschip. Hoewel het zijn eigen werk is, kijkt hij er heel kritisch naar. Als we hem aankijken probeert hij een bescheiden blik te trekken. Daarom zeggen wij het maar: het is absoluut vakwerk dat Abrahamse heeft geleverd. Je kan zien dat er veel liefde voor het vak in het resultaat is verwerkt.
Abrahamse Service is statutair gevestigd in Krimpen aan den IJssel maar je zult daar geen dure bedrijfshal vinden die zijn naam draagt. Jan is heel nuchter: “Dat scheelt in de kosten.”
Abrahamse is goed in het leveren van hoge kwaliteit schilderwerk en dat doet hij aan boord. Dus heeft hij een compleet ingerichte trailer met daarin alle benodigde materialen. Aangekomen op de werkplek verdwijnt die trailer op het roefdek zodat hij steeds zijn werkplaats beschikbaar heeft. Drie jaar terug startte Jan Abrahamse zijn bedrijf. Ondertussen is hij er in geslaagd een klinkende klantenkring op te bouwen. Droge lading, tankvaart en ook passagiersschepen – met of zonder teakhout – kun je aan hem toevertrouwen. En het mag gezegd worden: een foto van een machinekamer van een schip dat door Abrahamse is gelakt kan zonder Photoshoppen in de krant.
(Hans Heiligers)