Al toen hij een kleine jongen was, droomde de Duitse schipperszoon Michael Hahn van het grote avontuur: ooit wilde hij kapitein zijn op zijn eigen schip. En die droom is nu in vervulling gegaan met de ingebruikname van zijn eigen tanker Celina, genoemd naar zijn dochter. Samen met zijn vrouw Claudia heeft hij ook nog een zoon, Marco.
De kersverse kapitein-eigenaar heeft afgesproken met de journalist op de dag voor vertrek van de werf Groningen Shipyard in Waterhuizen, waar zowel het casco van het schip is gebouwd als de afbouw heeft plaatsgevonden. Het is aan boord een en al hectiek, zoals te doen gebruikelijk zo kort voor oplevering. De 34-jarige Würzburger houdt het hoofd echter koel. Onder het toeziend oog van de uit de kluiten gewassen Duitse herdershond Tyson zet hij rustig een bakkie koffie en neemt de tijd voor een gesprek aan de gloednieuwe keukentafel.
Ervaring
Michael is, zo vertelt hij, de zoon van de inmiddels gepensioneerde Anton en Delia Hahn, die ook hun hele werkzame leven in de scheepvaart werkten. Zij voeren op de tanker Frankenland van de firma Erik Walther in Schweinfurt. Bij diezelfde firma leerde Michael halverwege de jaren ‘90 als jonge jongen het vak.
Na zijn opleiding bleef hij werken bij Walther, hij deed eerst als matroos en later als stuurman ervaring op. Na een korte tijd als stuurman op en koppelverband van de firma Grieshaber in Ludwigshafen keerde hij terug naar de firma Walther waar hij – zodra het mocht, op zijn 21e – zijn bevoegdheid behaalde om als kapitein aan de slag te mogen. Na twee jaar verkaste hij opnieuw, nu naar Blandina Tankshifffahrt in Collenberg.
Van 2007 tot dit jaar werkte hij als zelfstandig ondernemer op huurschepen van Reederei Jaegers. Achtereenvolgens op de Constanze Beckmann, Eiltank 37, Annette en Eiltank 27. Op die laatste houdt hij de bedrijfsvoering nog tot 31 oktober, met behulp van zijn vaste afloskapitein Adreas Eenhuis, die ook op de Celina weer voor hem gaat varen. “Met hem werk ik, net als met de rest van de bemanning heel prettig samen”, vertelt Michael.
Nieuwbouw
Met zijn eerste eigen schip gaat Hahn op contract varen met minerale olie en lichte chemie voor Tankmatch in Hamburg. Vaargebiedën worden naar verwachting met name de Noord-Duitse kanalen en de regio Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen. We hebben bewust gekozen voor een flexibel inzetbaar schip, zegt de kapitein-eigenaar. “Ik ben nu 34 en hoop de komende twintig jaar op dit schip te varen. Niemand weet wat er in zo lange tijd allemaal kan gebeuren, met dit schip willen wij kunnen inspelen op veranderende vraag uit de markt.”
"Met dit schip willen wij kunnen inspelen op veranderende vraag uit de markt”, zegt Michael Hahn.
(foto’s Jan Johan ten Have)
“De scheepvaart is mijn lust en mijn leven. Dit is wat ik kan en dit is wat ik wil. Met een eigen schip bouw je echt zelf iets op. En dat is ook goed voor de toekomst van onze kinderen’’, vertelt Hahn over de nieuwbouw, om in één adem te vervolgen: “Wil je alsjeblieft ook in het artikel vermelden dat ik veel dank verschuldigd ben aan mijn familie en in het bijzonder mijn vrouw Claudia? Zonder hun steun had dit nooit gekund.” Claudia komt van de wal en woont in Würzburg met de kinderen. In weekends en schoolvakanties varen ze soms mee. Zelf vaart Michael in wisseldiensten, drie weken op en drie weken af.
Leidingwerk
Het casco van de Celina is – zoals te doen gebruikelijk op Groningen Shipyard – een standaardmodel. Deze heeft een lengte van 85 meter, breedte van 9,50 meter en diepgang van 3,20 meter. In de zes ladingtanks kan de Celina 1.595 ton vracht vervoeren. De aandrijving gebeurt door een 1.273 pk sterke Mitsubishi-hoofdmotor.
Waar het casco standaard is, is de uitvoering dat zeker niet. Hierin heeft Hahn op basis van persoonlijke kennis en ervaringen in de tankvaart zijn eigen inbreng gehad. Het belangrijkste stempel dat Hahn op het schip drukt, heeft te maken met het leidingwerk aan boord. Zowel de pompen als de bilgetanks zijn op het achterdek te vinden. Hierdoor helt het schip altijd enigszins achterover, wat voor het lossen en bij het reinigen van de leidingen voordelen heeft, met name als het gaat om chemie.
Ook in de woningindeling heeft Hahn zijn zegje gedaan. Het schip is uitgerust met twee volledig ingerichte scheepswoningen, eentje voor hemzelf en zijn familie en eentje voor zijn afloskapitein Eenhuis. “Zo hebben we elk ons eigen privé”, vertelt hij. “Dat is prettig voor mijn familie en ook voor mij, aangezien ik ook regelmatig aan boord ben als Andreas Eenhuis het gezag voert.”
Hahn is tevreden over het werk van zowel Groningen Shipyard als de onderaannemers. Zo prijst hij de elektrotechnische installatie door Kadlek & Brödlin uit Duisburg, de woninginrichting door Schreinerei ML (Markus Leder) GmbH in Erlenbach, het roerenwerk van Van der Velden Marine Systems in Krimpen aan de Lek en de machinekamerinbouw door Koedood uit Hendrik-Ido-Ambacht.
Plan
Het plan voor de nieuwbouw was niet nieuw. De afgelopen vijf jaar had Michael regelmatig contact met zijn relatie Christian Hochbein – directeur van Groningen Shipyard – over eventuele bouw van zijn eigen schip. In nauwe samenspraak werden er calculaties gemaakt en plannen gesmeed, onder meer inzake de financiering.
Hahn: “Mijn dank aan Christian Hochbein en zijn compagnon Daniël Gausch is dan ook groot, ook zonder hen was dit schip er zeker niet gekomen.” De nieuwbouw op de werf aan het Winschoterdiep verliep naar wens. “Natuurlijk was er wel eens stress. Maar dat is overal en altijd het geval bij de nieuwbouw van schepen. Mocht ik in de toekomst weer eens nieuw gaan bouwen, dan zou ik dat hier zonder twijfel wel weer willen.”
(Jan Johan ten Have)