De nieuwe Nero Multicat 3013 met zijn 30,14 x 12,50 x 3,80 afmeting, unrestricted navigation, controlled by Bureau Veritas, drie maal C32 Caterpillar en Reintjes-keerkoppelingen die 35 ton trekkracht op de klok zetten, Promarin fixed schroeven in Optima-buizen, Kraaijeveld towing winch, 2-potige HS Marine-kranen en last but not least gebouwd door Shipyard Damen Hardinxveld voor ST Marine Support, is een gewild artikel in de offshore.
Odin
Voordat Switijnk en Tammes door hun gasten worden ingepalmd spreken we hen op de brug en vragen "waarom ST Marine Support zo snel groeit terwijl de economie nogal wat hobbels kent". Switijnk: "Wij hebben onze Shoalbuster verkocht en met de Odin boven verwachting gedraaid – vrijwel geen dagen zonder huur. Vanaf eind vorig jaar zit er even de klad in. We gooien het erop dat deze lange winter de opstart van projecten vertraagt. Aan baggerwerken en groene energie in Europa moet nog heel wat gebeuren en daar is de Nero prima voor geschikt.”
De Nero heeft spierballen. Het zijn HS Marine-kranen.
Heeft de Odin zich een betrouwbare partner getoond?
"Zonder meer, kleine mankementen lossen we zelf op. Bovendien heeft Damen een uitstekende after sales service."
Overeenkomstig de positieve exploitatie van de Odin heeft Wim Onderdelinden van administratiekantoor Abri de financiering voor deze Nero rond gekregen met ABN AMRO in Sneek. "De vorige financiering voor Switijnk en Tammes hebben we eveneens verzorgd. Normaal is dat een opgave, maar dit was een half jaar knokken. Niettemin hebben we met de bedrijfsresultaten de bank kunnen overtuigen. ABN Amro Sneek heeft ervaring in deze business en dat helpt!”
Dappere doopjuffrouw
Doordat de staart van maart zich roerde, schuilde het gezelschap 15 maart onder paraplu’s op een zoals gebruikelijk uitverkocht ponton in Hardinxveld-Giessendam. De gasten volgden de verrichtingen van de 8-jarige Jennifer Tammes die door Jos van Woerkum gesouffleerd uiterst beheerst de fles champagne, begeleid door "Ik wens u en bemanning goede vaart", tegen het schip van haar vader keilde om daarna genietend van de bruisende inhoud, in harmonie met het publiek hartelijk voor zichzelf te applaudisseren. Hartveroverend!
Jennifer Tammes stal de show met haar doop. (foto’s Johan de Witte)
De krachtpatser Nero koesterde zich in de belangstelling van vele gasten. Het werd een mooi feest voor een mooi schip met familie, vrienden, en veel relaties die ST Marine Support sinds 2007 volgen in de zoutwater-business. Natuurlijk kreeg de dappere doopjuffrouw een cadeau van de directeur. De vaders en grootvaders, alsook Wim Onderdelinden, kregen voor buitengewone diensten een foto van de Nero.
Azië
Jos van Woerkum legde er aan de microfoon de nadruk op dat projectleider Palle Bonemijer samen met zijn teamgenoten en onderaannemers er weer een mooi schip van gemaakt had. Tussen borrel en buffet schieten we hem nog even aan. "Hoewel onze nieuwbouwportefeuille gevuld is met onder andere een hybride patrouilleboot voor Waternet Amsterdam en een Pushbuster voor Smit Boskalis, bouwen we steeds meer in de buurt van onze klanten. Zoals in Dubai en Guangdong. Je wint daarbij een kleine 3 ton, die het aan tijd en brandstof kost als het schip op eigen kiel van Hardinxveld naar Australië vaart. Door transport van equipment vanuit Holland ben je weliswaar niet goedkoper maar efficiënter en komt Europa voor klanten in Azië dichterbij.”
“Als Shipyard Damen Hardinxveld hebben we vier schepen in opdracht voor de Australische markt die we op de Damen Shipyards Shangde in China bouwen. Ook versterken we onze concurrentiepositie in de regio met ijsklasse en zijn we volop in beweging voor emissiebeperking."
Net zo mooi van binnen als van buiten.
WK Hydraulic Barendrecht heeft als onderaannemer zijn label aan de schepen hangen die Shipyard Damen Hardinxveld realiseert. Betrokken bij het hydraulische systeem van towingwinch, pins en HS Marine kranen zit er regelmatig een medewerker van WK Marine Hydraulics in het vliegtuig naar waar Damen de kiel legt.
Kopie
De roots van Rienk en Vasco liggen in Harlingen en ze kennen elkaar sinds hun 16e. Samen doorliepen ze de zeevaartschool in Den Helder. De familienaam van beiden verraadt een oude familierelatie met de zeevaart. Rienk was eens kapitein bij Wim van Wijngaarden en Vasco stond aan het roer van eveneens een Shoalbuster van Damen Marine Service.
De springplank naar deze Nero was een Shoalbuster 2308 in 2008. Na tweeënhalf jaar werken met dit in de offshore- en baggerwereld populaire type, liep de Multicat Odin voor de compagnons van stapel. Tussen de Odin en Nero lag carbon papier, ofschoon hij meer gespierd is en de dimensies groter zijn.
De Binnenvaartkrant wenst de Nero goede vaart.
(Johan de Witte)