Op en rond de werf van TeamCo Shipyard B.V. is het even druk als altijd, we moeten zelfs een extra rondje rijden om een plekje te zoeken tussen alle geparkeerde auto’s van onderaannemers en leveranciers. Zoals gebruikelijk is het buitenste schip weer het onze als we afdalen naar het mts Somtrans XXXII dat gereed ligt voor de beladen proefvaart die een dag later is gepland. Het stuurhuis staat hoog boven het schip en vanaf de brug maken we meteen een overzichtsfoto van de schepen die langs de werf liggen om te worden afgebouwd.
Op het voorschip is alle ruimte voor de lieren. (foto Hans Heiligers)
Wat meteen opvalt is niet slechts de lengte van het schip maar vooral de geweldige breedte er van. Als Somtrans’ superintendent Ben Grootenboer onze camera ziet ,verontschuldigt hij zich meteen dat het schilderwerk van het dek nog niet gereed is omdat het door het slechte weer van de laatste weken flink vertraging heeft opgelopen.
Dat kun je van de rest van het schip niet zeggen; alles is keurig op tijd gereed en heeft de kritische kijk van Grootenboer goed doorstaan en dat belooft alle goeds voor alle andere kritische blikken die morgen tijdens de proefvaart op het Vuile Gat zullen volgen.
Scheldehuid
Het mts Somtrans XXXII is het vierde uit een reeks die bij TeamCo is afgebouwd. Het onderliggend plan voor dit project is ruim twee jaar terug bedacht door Ronald Somers na een aantal gesprekken met George Rensen van Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. De casco’s zijn ontworpen door Rommerts Ship Design B.V. uit Zwijndrecht.
Na de proefvaart komt Ubbo Rommerts aan boord voor de installatie van zijn stabiliteitsprogramma waarmee ook alle voorgaande schepen zijn uitgerust. Tijdens de afbouw was hij regelmatig aan boord van dit type C-schip met Scheldehuid dat een maatvoering heeft van 135 bij 16,20 meter en daarmee goed is voor 7.845 ton of 8.020 m3. Het spreekt voor zich dat de uitrusting van het schip daarmee volledig in harmonie is zoals de twee 6-cilinder ABC-motoren van 1800 pk per stuk en in het voorschip een Caterpillar C18 Acert.
6-cilinder ABC-motoren van 1800 pk per stuk. (foto Hans Heiligers)
We blikken met Grootenboer terug op de anderhalf jaar waarbinnen hij naast zijn eigenlijke job bij Somtrans ook nog eens als projectmanager zijn verdienste heeft gehad met de afbouw van vier schepen binnen veertien maanden. In de wetenschap dat er in die periode twee stevige winters vielen is het gemiddelde van drie en een halve maand per schip een geweldige prestatie van iedereen die bij de afbouw betrokken is. Veel winst komt van een strakke planning en organisatie; op enig moment liep het ijzerwerk aan de vier casco’s enorm voor op het schema en daar pluk je later de vruchten van.
LNG
We kijken niet slechts terug en gooien ook een balletje op waarbij we vooruitblikken naar de toekomst. Daarbij valt ook het woord LNG waarvan Grootenboer weet welke projecten er lopen. Vanzelfsprekend volgen ze die bij Somtrans en dat doen ze ook met de wetgeving waarvan het verleden leerde dat innovaties en regels per definitie niet altijd het zelfde pad bewandelen.
Het mts Somtrans XXXII is als 20e nieuwbouwschip toegevoegd aan de lijst met eigen schepen van Somtrans. De totale vlootlijst beloopt daarmee dertig schepen. We zullen het schip in hoofdzaak kunnen vinden binnen het ARA-gebied maar als de dienstverlening het vraagt varen ze ook naar boven.
En degene die dat met veel plezier zal gaan doen is kapitein Ulli Schwalbe die tot nu toe op mts Somtrans IX heeft gevaren en met de overstap naar dit schip op veel fronten een mooie vooruitgang boekte. Hij mag met recht trots zijn op dit schip dat met de inrichting en ruime faciliteiten voor de bemanning weer zo’n kenmerkend Somtrans-schip is geworden.
(Hans Heiligers)