De dag waarop het navigatiesysteem ons de weg wijst naar de werf van Markerink B.V. in Tolkamer wordt opnieuw met harde hand geregisseerd door koning winter. Met een beetje vertraging rijden we uiteindelijk het terrein van de werf op waar we de laatste parkeerplaats kunnen benutten. Even later klimmen we de dijk op om via de ponton aan boord te gaan van het ms Sandra W dat daar wordt afgebouwd.
In het ruim staan containers van de onderaannemers die nog steeds vrije doorgang hebben naar de machinekamer, die nog niet geheel is beplaat omdat er nog veel gewerkt moet worden. Daar ontmoeten we Peter Woortman, de eigenaar van het schip, die met wat mensen werkoverleg heeft. We spreken af dat we elkaar over een kwartiertje treffen in het kantoor van de werf en ondertussen mogen we vast een kijkje nemen op het 135 x 11,45 meter grote schip.
De lessenaar van de Sandra W mag gezien worden (foto Hans Heiligers)
Aan de bakboordreling van de brug zien we meteen dat het schip is uitgerust met een warmtecamera die bij nacht of de meest vervelende weersomstandigheden toch alle beelden doorgeeft die je nodig hebt. Vooral handig om van ver af toch veilig je plaats in de sluis te kunnen plannen die je anders op goed geluk moet zoeken.
Als we het stuurhuis binnengaan wordt daar nog volop gewerkt aan de lessenaar. Je kan zien dat Woortman daar iets moois van laat maken maar ook daar verkeert het werk nog niet in de afgeronde fase en dat is jammer voor ons fotowerk. En omdat we vinden dat het zeker de moeite waard is om op een later moment nog eens de camera op de lessenaar te richten besluiten we om later nog een keertje terug te komen zodat we een geschikte foto bij het artikel kunnen plaatsen.
Franse motor
Even later zitten we op kantoor aan de koffie met Peter Woortman die tijdelijk met vrouw en kind in Lobith woont. Peter heeft zijn jeugd doorgebracht aan boord van ms Peter, de Franse motor van zijn ouders die hoofdzakelijk reizen met grind deden vanuit Wesel naar Winschoten, Veendam en Groningen. Met een beetje geluk voeren ze twee maal per week langs Zwolle waar Peter op internaat zat. Zodoende was er ruim gelegenheid om het weekeinde aan boord door te brengen. Vaak lagen ze met veel collega’s in Kampen waarbij de kinderen via toerbeurt per auto of gezamenlijk per trein naar boord kwamen.
Nadat zijn studie was voltooid stapte hij bij zijn ouders aan boord en zette hen binnen de kortste keren op het plan voor een ander schip en vooral voor andere reizen dan grind. Tijdens de vaart werden de benodigde patenten behaald.
In 1988 kochten ze de ex-Hollandia, een schip van 85 x 9,50 meter dat ze in 1994 met 20 meter hebben verlengd. Opnieuw had Woortman plannen voor andere reizen waarmee hij zijn patenten nog verder rendabel kon maken: de Boven-Rijn en de Moezel. Ook het oosten werd aangedaan met reizen naar Regensburg, Oostenrijk, de Duitse Donau en Hongarije.
Nieuwbouwplannen
In 1997 werd ms Njord aangekocht, een schip van 110 bij 11,40 meter, waarmee zeer regelmatig de Donau werd bevaren. Deze Peter werd in 2007 verkocht tegen de achtergrond van het plan voor een eigen nieuwbouw. Dat plan vergde uiteindelijk meer tijd dan gepland. Daardoor ontstond eveneens ruimte voor ontspanning en afloswerkzaamheden bij vrienden en bekenden.
Op enig moment besloot hij dat er ook eens tijd genomen moest worden voor een vakantie en dat bleek achteraf een goed plan. In 2008 kwam hij met Anastasia terug, de vrouw die inmiddels zijn echtgenote en moeder van hun dochter Sandra is.
(foto Hans Heiligers)
Medio 2012 werd begonnen met het zoeken naar een bestaand casco, dat uiteindelijk bij Venneman in Antwerpen werd gekocht. Na wat aanpassingen van het bestek ging de opdracht voor de afbouw weloverwogen naar Markerink.
Daarbij heeft Woortman wel zijn voorkeur uitgesproken voor leveranciers als Wessels Tischlerei en Oechies Electrotechniek. Daarmee gaat hij graag in zee voor zijn eerste nieuwbouw die de kroon is op het werk van Peter Woortman en zijn ouders. Gelukkig verkeren zij in goede gezondheid in hun appartement in Rotterdam. Mét uitzicht op de Maas en mét plannen om deze zomer wat reizen te gaan meemaken aan boord van het nieuwe schip.
Als we een week later aan boord terugkeren is daar enorm veel werk verricht. In het stuurhuis maken we kennis met Anastasia en horen van haar dat zij met Wessels de woning heeft ontworpen en ingericht met advies van Maureen Janssen, een interieur architect uit Etten.
Zoals we later zien is dat buitengewoon gelukt. Als we het schip binnenkort zien varen is het aan de reis via bevrachting van Nautica uit Zwijndrecht waarmee de familie Woortman al jaren een hechte relatie onderhoudt en dat wil Peter zo houden.
(Hans Heiligers)