De vloot passagiersschepen van de Australische rederij Scenic Tours is onlangs uitgebreid met de Scenic Pearl. Eerder werden al de Scenic Emerald, Ruby, Diamond en Sapphire in de vaart gebracht, stuk voor stuk bestemd voor de Europese binnenwateren. De Scenic Pearl is met een lengte van 135 meter langer dan gebruikelijk voor rivercruiseschepen. De Scenic Pearl is een drijvend 5-sterrenhotel met voor de 171 passagiers veel ruimte en luxe aan boord. Het merendeel van de hutten is voorzien van een balkon.

31 meter lange lounge
De Scenic-schepen behoren met hun afmetingen van 135 x 11,45 meter tot een nieuwe generatie passagiersschepen en zijn tot in detail ingericht volgens de wensen van de (luxe eisende) passagiers die voornamelijk uit Australië, Canada of Amerika komen. Dat betekent grote openbare ruimten, een 31 meter lange lounge met ramen en een uitzicht van 180 graden op de Europese rivieren en zeer ruime passagiershutten.
De bijnaam van de schepen, Scenic space-ships, dekt dan ook volledig de lading. Er zijn 85 passagiershutten, inclusief zes royale suites, waarvan er vier op het bovendek liggen en twee aan de achterzijde van het schip. De indeling hiervan is vernieuwd, waardoor er (nog) meer ruimte is gecreëerd.
Op het zonnedek zijn comfortabele zitjes en ligstoelen voorzien. Een bar, compleet met barbecue maakt het plezierig vertoeven aan dek. Ook aan de 45 bemanningsleden is bij de optimalisatie van het schip gedacht door het creëren van extra recreatie- en bergruimte. Aan boord zijn moderne mimic displays met een geïntegreerd alarmsysteem, dat vanaf vijf verschillende plaatsen kan worden bediend.
Powermanagement
De technische gegevens komen grotendeels overeen met die van de eerder gebouwde Scenic Diamond. Ook de Scenic Pearl wordt voortgestuwd door twee Caterpillar-hoofdmotoren C32 van 1150 pk elk bij 1800 toeren. Het generatorvermogen is echter vergroot en de boegschroef werkt alleen op 50 Hz, maar kan ook gevoed worden door de generatoren in de (achter)machinekamer. Via een powermanagementsysteem wordt het af- en bijzetten van de dieselgeneratorsets automatisch geregeld.

‘Glasscrusher’
De galley ofwel de kombuis is uiterst modern uitgerust. Er zijn installaties die het afval vernietigen of zo compact mogelijk samenpersen. Zo is er voor lege flessen bijvoorbeeld een glasscrusher. Het zijn allemaal maatregelen die er toe bijdragen dat de ruimte aan boord zo optimaal mogelijk wordt benut. Ruimte die op dit space-ship ten gunste komt van de passagiers.
In Australië is volop ruimte en dat hebben de Australische eigenaren van Scenic Tours duidelijk door willen voeren op hun schepen. Met dank aan Den Breejen Shipyard, die de wensen van de Australiërs tot in detail waarmaakte en zich ook bij deze bouw keurig aan de afgesproken levertijd hield. De Scenic Pearl, met als vaargebied Amsterdam-Boedapest, kon dan ook geheel volgens planning aan de eerste reis beginnen.

Voor Avalon Waterways is onlangs het passagiersschip Avalon Panorama overgedragen en ligt een nieuw zusterschip, de Avalon Vista, aan de afbouwkade. De orderportefeuille van Den Breejen bevat verder nog een multipurpose vessel voor een Schotse rederij en een aantal afbouwen van binnenvaarttankers.
(Jan Hoek)












