- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCentina: flexibel en economisch kruiplijnschip

Centina: flexibel en economisch kruiplijnschip

- Advertentie -

Delen

Bij Instalho Scheepsbouw is een nieuw schip in goede handen. Mede dankzij een joint venture met Concordia Shipyards, de leverancier van het Chinese casco, is het mogelijk een schip te bouwen dat perfect voldoet aan de wensen en de eisen van een schipper. Lekkerkerker Marius de Jager is het helemaal eens met de tekst die op de website van Instalho staat. “Niets dan lof voor deze bedrijven; zij zorgen er voor dat een schipper tevreden is. Eigenlijk geldt dat ook voor alle toeleveranciers”, concludeert De Jager na een prettig verlopen afbouwperiode van motorschip Centina.

Het 2290 ton metende schip is gebouwd in opdracht van Seolto C.V. Het is na de oplevering van de Amalia en de Ariane, een zusterschip van de Centina, in korte tijd het derde schip dat voor Seolto is opgeleverd.

Geen schipperszoon
Instalho Scheepsbouw beschikt in de aan de Beneden-Merwede gelegen Beatrixhaven over een afmeerkade van 200 meter, dat met die lengte de grootste van Werkendam is. De afmeerkade werd tijdens de afbouw voor iets meer dan de helft ingenomen door de Centina, die 105 x 10 meter is. Hoewel Seolto de eigenaar is van de Centina, werd vanaf het begin rekening gehouden met de wensen van schippersechtpaar Marius en Nelleke de Jager. Het (nog?) niet meewerkende deel van de bemanning bestaat uit hun kinderen Johan (2) en Naomi (ruim zes maanden).
Op 15-jarige leeftijd rolde Marius, die geen schipperszoon is, de binnenvaart in en vanaf het begin had hij het in die branche uitstekend naar zijn zin. Hij heeft drieënhalf jaar gevaren voor Heuvelman. Eind 2007 kocht hij uit de vaart zijn eigen schip (80 x 8,20 meter), dat de naam Centina kreeg, de doopnaam van echtgenote Nelleke.
“Ik heb dat schip verkocht, waarna Chris Kornet van Concordia Shipyards ons de mogelijkheid bood op een nieuw te bouwen schip te gaan varen. Vanaf het begin hebben de betrokken partijen alle mogelijke moeite gedaan het ons naar de zin te maken en een schip volgens onze wensen af te bouwen”, aldus Marius de Jager.

Pianolak
De persoonlijke touch van Marius en Nelleke is goed te zien in de woning en het stuurhuis. Het vakmanschap van Hoogendoorn Maritieme betimmeringen en interieurbouw is duidelijk zichtbaar. De met zwarte pianolak afgewerkte lessenaar, een eigen idee van Marius en Nelleke de Jager, mag gezien worden. Net als de woning, waar crèmekleur en de door Baas geleverde klassieke meubelen de sfeer bepalen.
Marius de Jager: “We wilden per se geen hout-look aan boord en zijn zeer content met het uiteindelijke resultaat. Dik van Loon, projectleider bij Hoogendoorn, en zijn team hebben voortreffelijk werk geleverd.”

(foto’s Jan Hoek)

“De woning is iets kleiner dan gebruikelijk op een 105 meter-schip. Dat houdt wel in dat we met dertien lengtes containers een ruim hebben dat vergelijkbaar is met een 110 meter-schip. De Centina is voorzien van luiken en heeft een lage kruiplijn, waardoor het schip zeer geschikt is voor de zijrivieren. Kort samengevat: het is een bijzonder flexibel en economisch schip geworden.”
Familie De Jager gaat hoofdzakelijk minerale bulkgoederen vervoeren voor Transito Werkendam. Een spudpaal op het voorschip moet de werkzaamheden makkelijker maken. Machinefabriek Van Wijk leverde de hydraulisch uitschuifbare autokraan (17 meter), terwijl Van Wijk Stuurhuizen onder andere het 5 x 4 meter grote stuurhuis leverde.

Schuine zijkanten
“Door de zijkanten schuin te maken is het niet alleen een mooi model geworden, maar kan het bovenste deel verder zakken, waardoor de Centina een echt kruiplijnschip is geworden. Verder hebben we de aluminium roefdeuren en machinekamerdeuren geleverd, evenals de heklichtbeugel en veel kleinere onderdelen van aluminium en rvs”, vertelt Henri Raams van Van Wijk Stuurhuizen.
Instalho Scheepsbouw heeft met de nieuwbouw van de Centina wederom bewezen dat een nieuw schip er in goede handen is. Instalho combineert allround vakmanschap met een dienstbare instelling. Het is dan ook geen wonder dat Marius en Nelleke de Jager trots zijn op ‘hun’ schip.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -