De Heron is een grote en sterke Multicat, gebouwd door Damen Shipyards Hardinxveld. De opdrachtgever is Damen Marine Services. Het is een type 3200 met 33,4 ton bollard pull, powered by Pon Caterpillar. Het functionele werkschip bezit een Ridderinkhof-winch en twee door Promac geleverde HS-kranen, die door extra ‘spieren’ op een bewegend werkdek elke last onder controle hebben.
Het Damen Shipyards-ponton zwicht bijna onder de belangstelling als Ginnie Nijboer Hofstetter begeleid door een scherp zonnetje de langszij liggende Heron feilloos doopt met: “Goede vaart voor bemanning en schip.” Voor de schoonmoeder van DMS-baas Wim Crum zijn schepen niet vreemd. “En toch, wanneer je voor het eerst de naam mag geven, is dat emotie.”
Opnieuw stond de kantine bol van speeches, een toost en buffet. Ofschoon Eduard Hagestein niets bijdraagt aan de bouw van nieuwe Damen-schepen is een oplevering ondenkbaar zonder optreden van de sympathieke ‘bard’, die al vijftig jaar muziek maakt. Met onder andere “langs het tuinpad van mijn vader”, promoveerde hij de kantine tot theater.
Zoutwaterimago
De schepen van DMS hebben vogelnamen. Heron is een bijzondere reigersoort.
Deze Heron is gemaakt voor zwaar werk in zout water. Zijn uitvoering heeft het imago ‘dat het wel een stootje verdragen kan’. De twee HS AKC-kranen en de kingsize dek-equipement versterken dat.
(foto’s Johan de Witte)
De Ridderinkhof-winch heeft drie drums. Endenburg, kwaliteitsleverancier van hijs- en hefwerktuigen, sleep- en meergerei uit Gouda, gaf de winch met staaldraad functie. “Endenburg levert wereldwijd staalkabel, Dyneema- en HMPE-touw”, vertelt Jolanda van den Bos, die al 32 jaar werkt voor dit 155 jaar bestaande familiebedrijf. Wanneer het nodig is, organiseert Endenburg het gevraagde materiaal rond de klok op locatie. Wanneer het 120 millimeter of meer moet zijn, zorgt Endenburg dat het gemaakt wordt. Allerlei Dyneema-touw waarmee de binnenvaart afmeert of koppelt ligt bij Endenburg in het magazijn”, aldus een meer dan gemotiveerde Jolanda over haar bedrijf.
Caterpillars
Zes Caterpillars zij aan zij – drie maal 3412 voor de voortstuwing, twee maal C4.4 en nog een C18 voor de hydrauliek – maken de plannen van DMS met dit schip duidelijk: offshore, survey en assistentie bij het plaatsen van windmolens. Een rondgang in de machinekamer onderstreept de professionele inbouwkwaliteit van de makers. Voor een technicus is een dergelijke hoeveelheid materiaal op betrekkelijk weinig vierkante meters een feest.
WK hydraulics verzorgde energie voor boegschroef, kranen, towing pins et cetera. Strago installeerde de elektrische equipement. Op de brug zien we onder andere Radio Holland-apparatuur. De betimmering van stuurhut en verblijven nam Damen Shipyards zelf weer voor zijn rekening.
Volgens Peter Baars, die de honneurs ditmaal waarnam voor de door vakantie afwezige directeur Jos van Woerkum, worden de schepen door techniek en equipement almaar beter. Hij bedankte de DMS-divisie van de Damen Shipyards Group, gevestigd in Hardinxveld-Giessendam, opnieuw voor opdracht en vertrouwen. DMS beschikt inmiddels over zeventien werk- en sleepboten die wereldwijd functioneren.
(Johan de Witte)