Het is volgens eigenaar Christian Hochbein van de gloednieuwe tanker Adrian een Duitse wijsheid: “Bij recessie moet je investeren, bij economisch hoogtij verkopen.” Of dit economische principe typisch Duits is, valt te bezien. Een feit is wel dat Hochbein met zijn Schiffs-Neubau Generalvertretungsgesellschaft mbH (SNG) de daad bij dit woord voegt.
De familie Hochbein, met opa, oma, naamgever Adrian en zijn broer Tizian. Ook Daniel Gausch (3e van links) viert mee.
Hochbein gaf opdracht voor de bouw van zijn tweede tanker in crisistijd. “De staal- en werfprijzen zijn nu gunstig”, legt hij uit. En hoewel Hochbein zelf eigenaar en directeur is van een werf (Groningen Shipyard in Waterhuizen, onder de rook van Groningen) pakken de gunstige werfprijzen uiteraard ook voor hem positief uit. “De Tizian lieten we vijf jaar geleden bouwen, toen waren de prijzen nog lager dan momenteel”, licht de scheeps- annex werfeigenaar toe.
Zoons
De minerale olie-tanker Adrian – genoemd naar zijn jongste zoon van 6 jaar – is voor Hochbein het tweede motortankschip dat hij in de vaart brengt. De eerste is genoemd naar zijn eerstgeborene, de 11-jarige Tizian. “Beide jongens zijn hartstikke trots”, vertelt vader Hochbein.
De Adrian is inmiddels in de vaart genomen, maar is nog niet gedoopt. Wel is het schip bij Groningen Shipyard gezegend door een Nederlandse pater. De doop laat nog even op zich wachten; die staat in de planning voor komende zomer.
Verschil
Zowel de Tizian als de Adrian is 110 meter lang bij een breedte van 11,45 meter, een van de standaardmaten die worden gebouwd op de werf in Waterhuizen aan het Winschoterdiep. Het grootste verschil tussen beide schepen is dat de Adrian is uitgerust met de ‘standaard’ acht ladingtanks voor vervoer van minerale oliën, terwijl de in 2004 in de vaart genomen Tizian negen ladingtanks aan boord heeft voor het transport van stookolie.
Het laadvermogen van de Adrian is 2200 ton bij een diepgang van 2,80 meter. Christian Hochbein vaart zelf niet. Hij focust zich volledig op het leidinggeven aan zijn ondernemingen, waaronder Groningen Shipyard – die hij samen met Daniel Gausch runt – zijn boekhoud- en administratiekantoor in het Beierse Marktheidenfeld en SNG mbH.
Het schip is gebouwd door Groningen Shipyard. (foto’s Jan Johan ten Have)
Kapitein op de Adrian wordt Hermann Schepers uit Haren (Ems), een figuurlijke steenworp over de Nederlands-Duitse grens bij het Groningse Ter Apel. Hij gaat met het schip de Rijnvaart in, Hochbein vermoedt met name werk op het traject Rotterdam-Gelsenkirchen-Frankfurt. De bevrachting wordt verzorgd door kantoor MTS.
Moeilijk
De Adrian is uitgerust met een 1800 pk sterke Mitsubishi-hoofdmotor. De boegschroef is van Verhaar. Levering en betimmering van het stuurhuis en betimmering van de woning kwamen voor rekening van Schreinerei Markus Leder uit Erlenbach. Het leidingwerk is verzorgd door Deymann Rohrbau uit Haren (Ems) en de Bornemann-ladingpompen werden geleverd door EPS uit Ridderkerk.
Over de markt voor tankvaart vertelt Hochbein: “Het was dit jaar niet best. 2010 gaat de boeken in als een slecht jaar. En ik verwacht eerlijk gezegd dat het komend jaar niet veel beter zal worden. Het wordt moeilijk, maar daarmee hebben we rekening gehouden.”
In tegenstelling tot SNG kende Groningen Shipyard wel een goed jaar. “We zijn tevreden over 2010”, blikt Hochbein terug. “En voor komend jaar ziet het er ook goed uit. We zijn in vergevorderde onderhandelingen over voldoende werk voor heel 2011.”
(Jan Johan ten Have)