De avond ervoor was het schip nog niet aangekomen, de andere ochtend was het al weer geladen voor dat wij in Rotterdam aan boord konden. Het is super aardig van Gregory Courtois dat hij zijn reis naar Chalampé even voor ons onderbreekt zodat we aan boord kunnen om het schip te bekijken. We hebben afgesproken aan de Handelskade in Dordrecht. Met een marge van minder dan vijf minuten op de afspraak die we een uur daarvoor maakten, komt de nieuwe Artega in beeld.
(foto’s Hans Heiligers)
Gregory manoeuvreert het schip met de juiste inschatting van de wind zonder overtollig stuurwerk naar de steiger. Zijn echtgenote Nelly Courtois-Ysebaert daalt de trap van het door Kampers geleverde stuurhuis af en begint aan de 110 meter naar het voorschip waar ze het schip met één soepele beweging vastmaakt. Via de autosteiger komen we op simpele wijze aan boord. Toch fijn als je zo af en toe iets van je belastinggeld terugziet.
Als eerste valt ons het lichtgroene schilderwerk op aan boord; dat ziet er puntgaaf uit en heeft daarmee een mooie uitstraling. Later horen we dat het schilderwerk door de familie is gedaan, ook Franky en Sheila Willems-Pius van mts Carrera hebben de kwast en rollers gehanteerd. Deze beide families zijn de eigenaars van dit nieuwe schip. Als wij ons niet vergissen heeft Franky nog steeds een passie voor auto’s; dat verklaart de naam van zijn Carrera en deze Artega.
Caterpillar
Ook het isolatiewerk van Franssen aan dek krijgt van ons de volle punten; het blijft een mooi vak om alles zo mooi te kunnen inpakken. De elektrisch aangedreven boegschroef die we zojuist aan het werk hebben gezien, komt van Van Tiem en krijgt 610 kVA voeding via een Caterpillar C18 die we even later in het voorschip kunnen aanschouwen.
Het leidingwerk aan dek is dubbel uitgevoerd. Het schip telt tien gecoate tanks waarvan de inhoud met de Marflex-deepwellpompen kan worden verpompt met een snelheid van 100 m3. De spiralen kunnen van buitenaf worden aangesloten op verwarming. Al het rvs dat we op onze weg aan boord zijn tegengekomen komt van Beerens en dat geldt ook voor de masten.
Daarna wordt het tijd om af te dalen in de machinekamer. Daar zien we nog meer Caterpillar: een C3512 van 1830 pk. De omgang met de motor moet voor Gregory geen probleem zijn. Als we in het stuurhuis wat verder met elkaar spreken vertelt hij dat hij van het mts Carrera komt. Daar wordt ook met Caterpillar gevaren. Hij is op dat schip ruim vier jaar als kapitein in dienst geweest bij Franky Willems, thans zijn huidige compagnon.
Nelly heeft ondertussen plaatsgenomen op de bank en als wij haar vragen waar ze het snelle en soepele aanmeren heeft geleerd horen we dat ze in de binnenvaart is opgegroeid. Haar ouders voeren op een kempenaar. Evenals Gregory beschikt Nelly over al haar papieren. Volgens de bemanning aan boord heeft ze dezelfde goede papieren ook voor het keukenprogramma; daarover zijn geen klachten. Verveer Scheepsbetimmeringen uit Zwijndrecht is geen onbekende voor de familie, vandaar dat ook dit schip door hen werd betimmerd.
Chalampé
Gregory vertelt dat het casco van de Artega is gekocht van Cor de Ruyter. Het is gebouwd in Polen op de werf van de Centromost River Shipyard in Plock. In Druten heeft De Gerlien – Van Tiem de afbouw volledig naar wens gerealiseerd. Naast het ENI-nummer lezen we op hetzelfde bord dat het schip een lengte heeft van 110 meter en een breedte van 11,45 meter. De diepgang is 3,90 meter en de tonnenmaat 3390. Het schip wordt door Stolt-Nielsen Inland Tankers ingezet voor vervoer van lichte chemie en minerale producten.
Als we voordat we van boord gaan de familie bedanken voor de tussenstop en hen een goede reis naar wij Chalampé wensen, bekennen we tegelijkertijd maar eerlijk dat we niet weten waar Chalampé ligt. Nooit te oud om te leren krijgen we uitleg en beloven plechtig te zullen onthouden dat het tegenover Neuenburg am Rhein ligt.
(Hans Heiligers)