‘En Avant’ is: komaan, niet afwachten, schiet op, toekomst of er zin in hebben. ‘Volaan Vooruit’ is ook de taal van het water die weg en milieu niet aan de grond doet lopen en de ‘Haagse, op z’n achteruit politiek’ kan vlottrekken. Wanneer zo’n betekenis op de boeiing van je splinternieuwe huwelijksboot staat en je hebt een containervervoerscontract met de Alpherium Terminal in Alphen aan den Rijn, krijgt ‘En Avant’ de ondubbelzinnige ‘lading’ van een mooie start.
De En Avant vaart op de nieuwe terminal in Alphen aan den Rijn. (foto’s Johan de Witte)
Hoewel de dag net aan de lucht is, wordt het even donker in Waddinxveen als ms En Avant langs de achtertuin glijdt. Om 06.00 uur was het ‘lekko’ in de Hartelhaven en om 12.30 uur hing de spreader in Alphen boven het ruim. En Avant’s eerste reis nam de ‘hobbels’ onderweg op z’n gemak, waarmee de kersverse ondernemer Cor den Ouden met zijn 90 TEU aan capaciteit zekerheid aan het vervoer en het wegverkeer ruim baan biedt.
Samen uit en thuis
De En Avant heeft Chinese roots, is 86 x 10 meter groot en is geleverd en afgebouwd door Rensen-Projects. Een bekende naam hierachter is Wim Blonk. Hij bouwde reeds een zestal schepen af, waarvoor hij de werkkade van Buijs Scheepsbouw in Krimpen aan den IJssel huurde.
Ook de En Avant, die zijn neef Cor den Ouden als eigenaar heeft, is hier afgebouwd. Cor is pas getrouwd met Ada de Jong, die eveneens op de bemanningslijst voorkomt. Een stel van samen uit en thuis. Het bedrijf heet Scheepvaart bedrijf Den Ouden de Jong Vof. Cor, vanuit de schoolbank op het voordek bij zijn vader (ms Nomade), ‘studeerde’ verder op verschillende schepen. Onder andere de Lansingh van zijn broer. Hij wilde vooruit: Wim Blonk en zijn Ada gaven hem een duwtje, et voilà: hij staat aan het roer van een eigentijdse onderneming.
De containervaart hing in de lucht en de afmeting was doorslaggevend. Het is een schip met mogelijkheden en voor de startende ondernemer een kanjer! Als voorstuwing is er een 862 pk Mitsubishi met een AMW-schroef en Van de Giessen-straalbuis. Verhaar stuurt met energie van John Deere het voorschip. Stuurwerk van Van der Velden houd koers met nautische apparatuur van Alphatron.
Oechies Elektrotechniek was verantwoordelijk voor de gehele elektrische installatie en het aansluiten van apparatuur. De stuurhut komt van Kampers. Van Wijk leverde een autokraan en installeerde spudpalen.
Tijdelijk samenwerkingsverband
Scheepstimmerbedrijf IJtama uit Stellendam ging met Ada een tijdelijk ‘samenwerkingsverband’ aan voor het interieur. Ada: “Helemaal goed.” IJtama maakt in de werkplaats zoveel mogelijk prefab-onderdelen voor een compleet interieur. De firma heeft als specialisme teakhouten dekken en naamborden, meubelen, keuken- en kantoorinrichting tot complete betimmeringen.
Onder supervisie van de afbouwer zorgde Barend van Ommen voor de aandrijflijn. Martijn van Beers realiseerde het complete ballastsysteem en Corné Razenberg heeft met assistentie van Rob Kraaienveld de voormachinekamer voor zijn rekening genomen.
Alpherium
De eerste gesprekken over een terminal in Alphen aan den Rijn dateren van 1995. De laatste vijf jaar hebben Heineken en de exploitant van de terminal, Van Uden Group, samen met de Provincie Zuid-Holland, V&W, Havenbedrijf Rotterdam, Prorail en de gemeente intensief gewerkt aan de ontwikkeling van de terminal en de infrastructuur in de regio.
In Rotterdam worden de schepen in principe op alle terminals behandeld. Er varen vijf schepen in de toer. De Alpherium Terminal start met lossen en laden zodra het schip vast ligt. Onder andere Heineken, Zeeman, Marskramer, en Intertoys zorgen voor volume.
Deze grootste inlandse terminal heeft de modernste faciliteit en ligplaats voor vier schepen, met locatie langs hoofdwegen. De terminal is er voor de transporteur die files wil vermijden.
(Johan de Witte)
.