- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwHelena Arieanne: een echte Heuvelman

Helena Arieanne: een echte Heuvelman

- Advertentie -

Delen

Langs de loswal aan de Beatrixhaven in Werkendam merk je aan alles dat het op dat moment zaterdagmiddag is. Alle parkeerplaatsen zijn nagenoeg leeg: geen bedrijfsauto’s met de zo bekende logo’s. Als we komen aanrijden en het mooi geschilderde schip zien liggen, mompelen we meteen tegen onszelf dat het ms Helena Arieanne weer zo’n echt Heuvelman-schip is geworden.
De zwart-witte boeiing en de gele letters op de boeg zullen er voor zorgen dat het schip van verre herkenbaar is. Een bijkomend teken van herkenning wordt gevormd door de maten van het schip: 135 x 11,45 x 3,60 meter. Behalve de familie mag de thuishaven Krimpen aan den IJssel eveneens trots zijn op zo’n degelijk gebouwd schip waarvoor Concordia Shipyards en Instalho hun visitekaartjes achter lieten.
Ook de wanden van de ruimen kregen een stevige conservering, die het beeld van het schip nog kleurrijker maken. Als extra verwijzing naar Krimpen aan den IJssel zijn op de brug drie halve manen geschilderd. De geschiedenis van die afbeelding op het gemeentewapen gaat maar liefst terug tot het jaar 1342.

2-draadsreling
Adriaan en Arieanne Heuvelman-van der Meer zijn druk met het verhuizen en inrichten. Maandag gaan ze laden voor de proefvaart, die de dag er na is gepland. Adriaan geeft ons ruimhartig alle ruimte om aan boord rond te kijken en wat foto’s te maken, maar heeft absoluut geen gelegenheid voor een interview.

 

Voor de lessenaar is wortelnotenhout gebruikt omlijst met mahonie. (foto Hans Heiligers)

Op het voorschip zien we een volgens de regelen der kunst belegde lier. In de machineruimte daaronder heeft Veth Propulsion een boegschroefinstallatie geplaatst naast een Scania D16-52M die goed is voor 727 pk. John Deere komen wij zelfs twee maal tegen aan boord, eenmaal in de uitvoering met 65 kVA en eenmaal met 85 kVA.
We lopen de bijna 135 meter naar het achterschip langs keurig opgetaste en met spanbanden verankerde Blommaert-luiken van de Friesche kap. Het gangboord is van voor tot achter beveiligd met een 1-2-3- te (de)monteren 2-draadsreling. Namens een ieder die wel eens onvrijwillig een smak in het gangboord heeft gemaakt: hulde voor dit geweldig initiatief.
Na het openen van een goed afgehangen en soepel lopende rvs deur zien we in de machinekamer de hoofdschotel staan van onze technische beschrijving: twee stoere Caterpillars van het type C32 die per stuk 1015 pk leveren.
De machinekamer zelf is een plaatje. We waren al eerder aan boord maar toen was alles ingepakt omdat de ruimte nog door Snoei Cleaning en Coating moest worden gespoten. Dat is voortreffelijk gelukt: we zijn niet voor niets teruggekomen.

La Pacho
Arieanne’s broer Piet van der Meer heeft weer eens alles uit de kast gehaald om de woning een geweldige vloer te geven. Een goede parketvloer leggen is bijna verheven tot kunst. En daarom moet je het absoluut overlaten aan vakmensen.
Het is niet Van der Meers eerste schip waaraan hij met veel plezier heeft gewerkt. “Aan boord werkt het natuurlijk wel eventjes iets anders dan het vierkante werk aan de wal”, legt Piet uit.
Er is gekozen voor een vloer waarvan het hout een begeleidend certificaat kreeg meegeleverd waaruit blijkt dat het gaat om La Pacho, een eerlijk en goedgekeurd hardhout. Het komt uit Zuid-Amerika en kenmerkt zich door een warme goudbruine kleur. Door de wilde structuur van het hout en de korte nerf oogt het geheel ook zeer levendig.

Ander vakmanschap voor de woning in relatie tot het hout werd geleverd door Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw. De materialen die in het stuurhuis voor de lessenaar zijn gebruikt, hebben wij nog niet eerder gezien en we willen niet in de fout gaat met een gokje. Als we het Hoogendoorn vragen horen we dat het om wortelnotenhout gaat dat omlijst is met mahonie.
Rhenus Logistics uit Rotterdam heeft voor de proefvaart met veel plezier een geschikte lading met het juiste volume aangeboden. De familie Heuvelman vaart al sinds het ‘Alpina’-tijdperk met meerdere schepen voor deze bevrachter. De eerste reis met het nieuwe schip gaat naar Duisburg.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -