Het ontwerp van een eigen firmavlag is achter het roer al honderd keer gemaakt en opgeslagen op je harde schijf. Zo’n vlag representeert je firma, familienamen en symboliseert het maritieme. Als hij tijdens de proefvaart in jouw voormast wappert, ben je als ondernemer opgestart en ongelofelijk trots.
Hun vlag hebben Hero en Meike zelf ontworpen. (foto’s Johan de Witte)
Aan de andere kant van de hydraulisch bedienbare mast met rvs zaling, waarop radar, camera’s, seingeving en schijnwerpers zijn gemonteerd, hangt de vlag van GEFO. Het begrip mast verdient gezien de huidige status in vergelijking met vroeger te worden aangepast.
Wegens de aantrekkelijke afmetingen van mts Meiro gaat dit schip Europabreed voor GEFO varen. Op 13 november wordt het schip door de beide jongens Marco (26) en Marcel (23) in Hildesheim gedoopt.
Meiro Tankschiffahrt is ontstaan doordat Hero Schlöter en levenspartner Meike aanvankelijk een dubbelwandig schip uit de vaart wilden kopen. Hij ontmoette Ludwig Harms, met goede contacten bij GEFO. Harms zei: “Ga eens praten”, en regelde in 2009 een onderhoud. Het werd een nieuwe 86 x 9,50 meter, alles erop en eraan, van een beproefde tekening, goed dragend en in ballast 4,20 meter kanaalhoogte.
De kiel is gelegd op Shipyard Kladovo in Servië van Gebr. de Jonge. De werf beschikt over een slipway van 145 meter en bouwloodsen voorzien van moderne outillage. Ook zijn er vijf Nederlandse joint venture-firma’s op het terrein. De kwaliteit die er geleverd wordt is Nederlands.
Spree
Hero Schlöter is groot geworden op onder andere de Elbe, Spree, Oder en de kanalen. Voordat je vroeger alle verplichte patenten van die regio in je zak had, liep je al tegen de middelbare leeftijd. Toen op 9 november 1989 de muur viel, lag hij afgemeerd onder de Glienicker Brücke in de rivier Havel, die gedurende de Koude Oorlog de ‘Austausch Brücke’ werd genoemd.
“Nu lijken de Reichstag en de Spree niet meer op die van toen. Voorstroom de Spree af door de Bogenbrücke was een Abenteuer. Je stond als uitkijk voor de lier, ook al zag je niks. In doorvaart door de stad werd je nog driemaal gecontroleerd. Om 16.00 uur was het destijds Feierabend.”
Shipyard Trico
21 jaar later wordt het bij Hero tijdens de afbouw van zijn schip bij Trico regelmatig middernacht. Tijd maakt alles anders. Niets is vergelijkbaar meer. Achttien jaar voer hij bij dezelfde firma uit Bremen. Na nog verscheidene schepen werd het tijd om het eens voor zichzelf te proberen.
Het schip is optimaal uitgerust met Van der Velden-roerwerk en als voortstuwing een door Koedood geleverde 1276 Mitsubishi. “Trico krijgt een pluim: vriendelijk, bereidwillig en vakwerk. Gewetensvol gewerkt”, aldus Hero.
Hoogendoorn heeft betimmerd. Additioneel aan de kolom van EBR ‘tilt’ Hoogendoorn deze stuurhut met zijn fraaie lessenaar nog een tikje hoger.
“Thuis hebben we de woning op papier gemaakt.” Nieuwe kleuren en ruimtelijke indeling, prima sfeer. Meike was verantwoordelijk voor kleur en aankleding. Electro Marine Support heeft de elektriciteit verzorgd; dus dat zit wel goed, weten we inmiddels.
(Johan de Witte)