- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwChemgas Shipping bouwt Thera in eigen beheer

Chemgas Shipping bouwt Thera in eigen beheer

- Advertentie -

Delen

Chemgas Shipping heeft volledig in eigen beheer de duwboot Thera afgebouwd. Dit gebeurde aan de kade bij Scheepswerf Foxhol, de voormalige werf van Damen Hoogezand. “Wij bouwen altijd onder eigen regie”, zegt superintendent Tiemen Zoer van Chemgas Shipping.

De bouw en afbouw staan onder auspiciën van Zoer, die vertelt dat zijn werkgever bewust kiest voor afbouw in eigen beheer: “In de eerste plaats biedt dit economisch voordeel. Je hebt zelf zeggenschap over de inkoop en kunt dus zoeken naar en kiezen voor de beste deal, zonder concessies te doen aan de kwaliteit. In de tweede plaats haal je één laag uit het bouwproces: er zit geen werf tussen die er ook aan moeten verdienen.”

 

De Thera gaat varen met de tankbak Chemgas 23.

“Toen wij in het verleden eens gesteggel kregen met een werf over afspraken die in onze ogen niet werden nagekomen, heb ik intern voorgesteld om het zelf te gaan doen. We bouwen alleen onze eigen schepen, doen geen bouwopdrachten voor externe partijen.”
Chemgas verzorgt zelf de bouwtekeningen en het bouwbestek en laat vervolgens het casco bouwen door een werf, in geval van de
Thera door Scheepswerf Foxhol. Op dezelfde werf, die inmiddels is overgenomen en nu werkt onder de naam Shipyard Constructions Hoogezand (SCH), wordt momenteel het volgende casco voor Chemgas Shipping gebouwd, identiek aan de Thera. Die gaat varen onder de naam Toba.
Ook ligt er voor de wal een schip van Chemgas Shipping. Van tankschip Twister, waarvan het casco werd gebouwd door het enkele kilometers verderop gelegen Groningen Shipyard, vindt ook de afbouw in eigen beheer aan het Winschoterdiep plaats. Enkele maanden geleden nam Chemgas de Typhoon in gebruik, die geheel bij Groningen Shipyards werd gebouwd.
Bij de onlangs in gebruik genomen duwboot Thera hoort de duwbak Chemgas 23, waarvan het casco werd gebouwd door Scheepswerf De Kaap in Meppel en de afbouw eveneens in Foxhol plaatsvond. De Chemgas 23 werd voor afbouw overgebracht naar het Winschoterdiep onder meer omdat daar Marine Service Noord (MSN) is gevestigd, dat verantwoordelijk was voor het complete leidingwerk op de tankbak.

Diepgang
De Thera en Chemgas 23 onderscheiden zich door hun bijzonder geringe diepgang: beladen slechts 1,40 meter. “De Rijn wordt weer een echte regenrivier”, vertelt Zoer. “Een van de kenmerken van een regenrivier zijn de grote schommelingen in waterstanden. Wij willen ook in droge tijden zo veel mogelijk lading kunnen meenemen en dus hebben we een koppelverband gebouwd dat ook beladen ondiep in het water ligt.”
Om optimaal dragend vermogen te krijgen, werd de Thera zo lang en breed mogelijk gebouwd. De lengte van 29,50 meter is maximaal omdat in combinatie met de 110 meter lange duwbak dan de maximale lengte is bereikt om de sluizen in de Bovenrijn te kunnen passeren. De breedte is 11,20 meter, 20 centimeter smaller dan de duwbak.
“Iets smaller, dan reduceer je de kans op schade”, legt Zoer uit. “Bovendien hoef je dan niet op de millimeter nauwkeurig erachter; iets uit het midden kan, dat werkt wel zo gemakkelijk.” Ondanks de geringe diepgang, heeft de Chemgas 23 een laadvermogen van ruim 1800 ton.

Vaste groep
Chemgas werkt bij de afbouw in eigen beheer met een vaste groep mensen. “Bij elk schip dezelfde mensen. Zij doen hun werk goed en ik wil ze niet kwijt”, zegt Zoer. “Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van elke onderneming – in welke sector ook – staat en valt met de kwaliteit van de mensen op de werkvloer. Managers die net zo gemakkelijk wisselen van sokken als van medewerkers, begrijpen het in mijn ogen niet.”
Ook qua onderaannemers kiest Chemgas vrijwel zonder uitzondering voor partijen waarmee in het verleden succesvol werd samengewerkt. Zo leverde Olthof uit Capelle aan den IJssel het voortstuwingspakket, bestaande uit twee Mitsubishi S12A2 hoofdmotoren van 850 pk per stuk en een Sizu-hulpset van 96 kW. De schroeven komen van AMW uit Hendrik-Ido-Ambacht, het stuurhuis van Kampers uit Puttershoek en de nautische apparatuur van Alphatron.

 

De duwboot gaat te water.

Hoogendijk Scheepselektro uit Krimpen aan den IJssel was verantwoordelijk voor de elektrische installatie en de inrichting van de lessenaar, terwijl Ridderinkhof uit Hasselt de achterankerlier leverde en scheepswerf Kooiman uit Zwijndrecht werd ingeschakeld voor de koppellieren. De dekkraan komt van Lagendijk uit Wemeldinge.
Scheen uit Hoogezand verzorgde de betimmering en de rvs trappen en trapleuningen werden geleverd door Baas uit Krimpen aan den IJssel. De scheepsstoffering kwam voor rekening van Huizinga uit Hoogezand, Kalkman Scheepstechniek uit Krimpen aan den
IJssel leverde de boegschroefinstallatie en van Amco uit Hendrik-
Ido-­Ambacht kwamen de luchtcompressoren. Voor de radarmast en stuurhuistrap schakelde Chemgas Beerens uit Werkendam in en ­Climalogic verzorgde de ventilatie en airco.
Reikon uit Spijkenisse leverde de ballast-, lens- en trimpompen. De scheepsinventaris kwam van Reinplus van Woerden uit Zwijndrecht.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -