- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Stolt Filia krijgt alle ruimte

Mts Stolt Filia krijgt alle ruimte

- Advertentie -

Delen

Het mts Stolt Filia is één van de vier schepen die tegelijkertijd in de Biesboschhaven-Zuid werden gedoopt. Het was Filia Willemsen die op resolute wijze met één beweging het bewijs leverde dat de fles het feestelijk moest afleggen tegen de dubbelwandige huid van het nieuwe schip. De namen van de andere tankers voor wie bij deze unieke en memorabele plechtigheid eveneens een hoofdrol op het programma was ingeruimd droegen de namen Ireen, Mariska en Nicky.

Vandaag even geen feest langs de kade, geen gevulde glazen in de hand. Wel een gezellige sfeer en een koffiepot die rond gaat in één van de twee woningen die de Stolt Filia rijk is. De plaats aan het hoofd van de tafel is zowel op natuurlijke als bestuurlijke wijze ingenomen door Bas van der Straaten van het gelijknamige assurantiekantoor. Verder ontmoeten wij Michel de Jong van Stolt Nielsen en Leon van Oosterhout.
Bas van der Straaten geeft nog een korte terugblik van de doop van vier schepen die op het zelfde moment door VeKa Shipbuilding zijn afgeleverd. Dat is slechts één maal eerder voorgekomen. Van der Straaten gaat terug naar het moment waarop veertien participanten in 2009 het besluit namen tot een grote zakelijke overeenkomst. Die omvatte de aankoop van twaalf casco’s voor de verkoop op de markt. Acht van die schepen werden in China gebouwd; vandaar dat de deelnemers al snel werden aangeduid als de ‘China Combinatie’. Drie schepen komen uit Tsjechië en één werd in Roemenië gebouwd.

Rederij
Tot nu toe werd er binnen de deal reeds een schip verkocht, het mts Compaan. Drie andere schepen zijn inmiddels eveneens afgebouwd en opgeleverd: mts Damiano, mts Mariska en mts Stolt Filia. De eerstvolgende schepen die bij VeKa Shipbuilding op het planbord voor aflevering werden ingetekend zijn mts Hanneke en mts Stolt Florence. Het laatste wordt een volledig zusterschip van mts Stolt Filia. Zoals de naam reeds met grote zekerheid doet vermoeden zal mts Stolt Florence inderdaad worden bijgeschreven op de vlootlijst van Stolt Tankers. Voor mts Hanneke is nog geen definitieve keus gemaakt voor de bevrachting.

(foto Hans Heiligers)

Het mts Stolt Filia is eigendom van Rederij Filia Tank. Onze vraag aan Bas van der Straaten of er nog een zakelijke toevoeging van een vof of een BV bij de naam Rederij Filia Tank komt, is aanleiding voor een update van de parate handelskennis van uw verslaggever. Bas legt uit dat aan het woord ‘rederij’ vele betekenissen kunnen worden gegeven. Eén definitie ervan is dat het een rechtspersoon is. Inderdaad: net als een BV, een stichting, een vereniging of een maatschap. Een rederij is een volwaardige rechtspersoon met deelnemers en een bestuurder.
Van oudsher wordt de bestuurder van de rederij een boekhouder genoemd. “Die term is in de loop van de tijd nooit aangepast, vertaal het maar als degene die het management over de schepen voert”, legt Bas uit. Bij de Stolt Filia is dat Ship Investment Werkendam, een groep van vier investeerders van wie woordvoerder Van der Straaten er één is. De investeerders worden wettelijk gelijkgesteld met een particuliere scheepseigenaar zodat ze over dezelfde rechten beschikken. Als voorbeeld noemt Bas daarvan de willekeurige afschrijvingsregeling . Die mag gedurende een periode van twee jaar op het schip van toepassing worden verklaard.

Deelname
Ook een echtpaar of een zelfstandig kapitein kan voor projecten in de nabije toekomst via een deelname profiteren van die zelfde mogelijkheden. Daarnaast krijgt een ieder volledige begeleiding. Elke vorm van samenwerking is bespreekbaar. Dat geldt ook voor de details waarop de overeenkomst wordt ingericht. “Voor het onderwerp financiering wordt dat met particuliere investeerders toch een iets meer ontspannen gesprek dan met een bank”, zegt Van der Straaten. Andere onderwerpen die op de agenda voor zo’n gesprek gevonden kunnen worden zijn contracten voor meerjarige bevrachting en verzekering. We danken Van der Straaten voor zijn uitleg en de koffie waarna we door de regen naar het voorschip lopen. Kraag op en camera onder de jas.
Er is fantastisch geschilderd, de regen rolt over het dek als druppeltjes op een net gewaxed autodak. Het dubbel uitgevoerde en mooi geïsoleerde leidingwerk zal met de pompen van Marflex allerlei producten kunnen verwerken. Indien nodig kunnen de spiralen van buiten worden aangesloten op verwarming. De door Cornet gecoate tanks zijn geschikt voor vervoer van lichte chemie en minerale producten. De tien tanks hebben een gezamenlijke inhoud van 3800 m3.

In het voorschip zien we een Verhaar Omega boegschroefinstallatie in gezelschap van een Caterpillar van 425 kVA. De hoofdmotor is eveneens in geel uitgevoerd: een Caterpillar van het type C3512, die goed is voor 1835 pk bij 1600 toeren. Wie anders dan Willemsen Interieurbouw en Scheepsbetimmering zou dit schip met de naam Stolt Filia mogen betimmeren? Boven de lessenaar in het stuurhuis is ook hier de kleur van het plafond donkerbruin. De kapitein is daarmee zeer tevreden. Het is licht genoeg in het stuurhuis. Geen last van spiegelende witte vlakken in de ramen of op je instrumenten.
Vanaf de wal kijken we nog één maal voor ons vertrek naar dit schip van 3623 ton. Met de maatvoering van 110 x 11,45 meter krijgt het mts Stolt Fila alle ruimte om zich verdienstelijk te gaan inzetten voor Stolt Tankers.

Bas van der Straaten is voor informatie te bereiken op 0653 408 625.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -