Nagelnieuw op eigen voortstuwing vanaf Zrenjanin naar Rotterdam komen is sinds het kraanschip Transferium dat deed niet uniek. Niettemin blijft het bijzonder. Mercurius International kreeg opdracht van Venneman BVBA uit Antwerpen om het mts Ventrans II onder Lloyd’s Register of Shipping te bouwen op haar Servische Shipyard Begej. Tussen de op- en overdracht van het schip lag nauwelijks één jaar.
(foto’s Johan de Witte)
Tony Ghijs, medewerker van Eduard Venneman, functioneerde de laatste vijf maanden van de Ventrans-bouw als surveyor in Servië. Hij snoof aan cultuur en taal en weet inmiddels als gewezen varensman hoe een schip in elkaar zit. Technisch en voor uitvoering verantwoordelijk gaf hij de uitrusting en equipement een plek met serviceruimte.
Voor voortstuwing heeft Padmos de Mitsubishi geleverd, De Ruyter Dieseltechniek de generatorsets, Leemberg het leidingwerk met Bornemanns van EPS, Werkina de elektrische installatie en Verveer het materiaal voor de betimmering, De Waal de roeren en voor de autokraan zorgde Misti.
Verbreding
Net terug van de proefvaart spugen de Bornemann-pompen van de 110 x 10,50 meter en 2500 ton grote Ventrans II zijn ballast met drift overboord als we aan de Volkerak op het dek stappen. Het trunkdek blinkt van de regen, maar het water blijft er nergens op staan. Een gaaf glad en bovengemiddeld casco. Eduard Venneman en de in- en afbouwcrew zijn content met een paar puntjes van IVW die gemakkelijk zijn te verhelpen.
“We wilden een kanaalschip”, zegt Eduard Venneman, die makelaar van professie is in Antwerpen. “Met twee ballastpompen liggen we in krap vier uur op 4,30 meter kruiphoogte. De brug hebben we voor de veiligheid van boord tot boord geconstrueerd, waarmee het ladinggedeelte van het achterschip is afgesloten voor eventuele gasvorming.”
"Deze verbreding is praktisch gebruikt als bergplaats en over stuurboord als machinekameringang”, zegt de charmante Daphne, dochter en rechterhand van Eduard Venneman voor administratieve en aanverwante zaken.
Het is een personeelsgericht schip, met drie woningen achterop. Zoon Erwin loopt zich warm voor de makelaardij alsook om een technische invulling aan de schepen te geven. Waarmee Venneman BVBA het waarschijnlijk niet bij deze nieuwbouw laat zitten.
De correctheid van de deal met directeur Zimmerman en het werken met Joris Vos, projectmanager van de Mercurius Shipping Group, is hem goed bevallen. De Ventrans II wordt bevracht door het Zwitserse Intertrans, een zusterbedrijf van het Antwerpse Plouvier Transport. De familie Venneman exploiteert ook nog de enkelwandige tanker Ventrans I.
Begej Shipyard
Sinds de Mercurius-vlag op de Begej Shipyard wappert, heeft Robert-Jan Zimmerman een nieuw managersplatform geïnstalleerd. De Australiër Peter Storms, die studeerde op Nijenrode, speelt hierin als consultancy manager een belangrijke rol, samen met IT-man Vladimir Crijanovic. Vladimir configureerde binnen tien maanden een nieuw functioneel netwerksysteem voor de werf met een draadloze back-upservice. Peter Storms transformeerde de scheepswerf van ‘old fashioned’ Brodogradiliste Begej in een moderne scheepswerf. Dat kwam met name neer op vernieuwing van equipement, een professioneler aanpak, een mix van jonge medewerkers tussen oude kennis op de werkvloer en vooral dichter bij de opdrachtgever, die vooraf op de tekenkamer van Micha Vukov in 3D door zijn schip loopt. Focussen op kwaliteit, is het devies. Deze hogere standaard ondersteunt de expertise van de scheepwerf, en dat is noodzakelijk voor volledige installatie van rivierschepen.
Het grote voordeel van het combineren van cascobouw en volledige afbouw op de eigen werf in Servië is volgens Robert-Jan de tijdwinst, direct gevolgd door een lagere kostprijs. “We gaan weer terug naar de ‘traditionele’ scheepsbouw, zoals dat nog maar op een enkele binnenvaartwerf in Nederland gebeurt. Gedurende de cascobouw wordt al begonnen met de afbouw, waardoor de gehele doorlooptijd van het nieuwbouwproject wordt verkort en dus fors op bouwrente kan worden bespaard door de klant.”
Om het gebrek aan afbouwroutine te compenseren wordt veel tijd besteed aan de voorbereiding van de afbouw. Al het leidingwerk in de machinekamers wordt bijvoorbeeeld eveneens vooraf in 3D uitgetekend en in detail besproken met de cliënt.
“Mercurius bouwt de komende tijd nog drie tankers op deze wijze in Servië. De doelstelling daarbij is om de bouwtijd per schip terug te brengen tot acht à negen maanden."
Vlootvernieuwing
Plouvier Transport en Intertrans namen eerder de ook op de Servische werf van Mercurius gebouwde en bij Smits Machinefabriek afgebouwde type C-tankers RP Zug en RP Zürich in de vaart. De RP Zürich is een zusterschip van de Ventrans II.
De Belgisch-Zwitserse combinatie is bezig met een flinke vlootvernieuwing. De 4200 ton grote RP Gent komt deze maand nog in de vaart. Het casco van een zusterschip, de RP Brugge, komt binnenkort in Rotterdam aan voor afbouw.
De huidige vloot van de ondernemingen telt circa veertig schepen. Hoewel Zug, Zürich en Ventrans vanuit Zwitserland worden bevracht, kunnen ze ook in het deltagebied worden ingezet.
(Johan de Witte)